Bapa Bob Lokman did3nda RM4,000 lakukan ugvtan, r0sakkan harta masjid - Rentas Asia
Connect with us

Uncategorized

Bapa Bob Lokman did3nda RM4,000 lakukan ugvtan, r0sakkan harta masjid

Published

on

Kota Bharu – Seorang lelaki warga emas dijatuhkan hukvman dnda RM4,000 oleh mhkamah hari ini selepas mengaku bers4Iah atas pertduhan melakukan ugvtan serta mero-sakkan harta-benda masjid.

Pertduhan dibuat di Mhkamah Majistret Kota Bharu.

Majistret Mohd Izuddin Mohd Shukri menjatuhkan hukvman itu apabila Lokman Ahmad, 85, mengaku bers4Iah selepas pertduhan dibacakan dan dia memohon maaf.

Bapa kepada pengacara, pelakon dan penulis lirik Bob Lokman itu didkwa melakukan kes4Iahan tersebut pada 21 Nov tahun lalu.

Tertduh yang tampil berjubah putih dan berkopiah serta ditolak dengan kerusi roda kelihatan tenang ketika pertduhan dibacakan.

Pendkwaan dilakukan Timbalan Pendkwa Raya Sharifah Amirda Shasha Amir Sharifuddin manakala tertduh diwakili peguam Mohd Murtadza Mohd Mokhtar.

Dalam pertduhan pertama, Lokman didkwa mengeluarkan kata-kata ugvtan dengan memberitahu kepada Mohd Hanis Sulaiman, 34, yang dia ingin mene-t4k dan menem-b4k Muhammad Hafiz Hukmi Wardi, 39.

Ia sekali gus mendatangkan ketakvtan kepada pengadu dalam kjdian di Masjid Tok Kenali, Kubang Merian, kira-kira jam 11 pagi.

Bagi kes4Iahan itu, tertduh didkwa mengikut Sksyen 506 Knun Kesksaan yang membolehkan pes4Iah dipnjara sehingga dua tahun atau dnda atau kedua-duanya sekali jika sabit kes4Iahan.

Sementara itu bagi pertduhan kedua di lokasi, tarikh dan masa yang sama, Lokman didkwa melakukan khianat iaitu memecahkan pasu bunga serta memotong pokok bunga di kawasan masjid yang menyebabkan kerugian RM150.

Kjdian itu didkwa berlaku kerana Lokman memarahi Muhammad Hafiz Hukmi.

Tertduh didkwa mengikut Sksyen 427 Knun Kesksaan yang memperuntukkan hukvman pnjara kurang satu tahun hingga lima tahun atau dnda atau kedua-duanya sekali.

Terdahulu, peguam tertduh memohon hukvman minimum dikenakan memandangkan dia mengaku bers4Iah dan mengalami penyak1t kncing mnis, drah tinggi serta msaIah pendengaran.

Bagaimanapun, Sharifah Amirda Shasha memohon hukvman setimpal dikenakan supaya kes itu menjadi pengajaran.

Mohd Izuddin kemudian menjatuhkan hukvman dnda RM2,000 bagi setiap pertduhan dan jika gagal membuat bayaran boleh dipnjara selama setahun.

Reaksi warganet

Sementara iu menerusi ruangan komen, rata-rata warganet meninggalkan pesan agar tidak membuat sebarang andaian sendiri.

” Kita tak tahu apa dan punca kjadian sebenar. boleh jadi sebab mrah tak boleh solat di masjid atau sebagainya, jadi janganlah tuding jari sangat..tak mungkin ayah bob saja2 nak mrah,” tulis Anep.

” Kadang2 kalau ugvtan tu datang dari org yg tidak mampu melakukannya kita abaikan sajalah.. lain kalau kita betul2 rasa ter4ncam atau si pengvgut betul2 mampu melakukan perkara tersebut keatas diri kita..” tulis Khairul.

Bob Lokman selamat jalani p3mbedahan, sudah kembali ke Kelantan

Dalam perkembangan lain, Penulis lirik dan pelakon popular, Bob Lokman, 56, selamat tiba di kediamannya di Kubang Kerian, Kelantan kira-kira jam 6.30 petang hari ini selepas selamat menjalani pemb3dahan membetulkan deg-upan j4ntung iaitu ‘Cardiac Resynchronization Therapy & Defibrillator (CRTD) di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Setar, Isnin lalu.

Bob atau nama sebenarnya, Mohd Hakim Lokman dibenarkan keluar dari hospital itu Selasa lalu.

Bob ketika dihubungi berkata, dia bersyukur kerana tidak mengalami mas4lah sepanjang perjalanan ke Kelantan.

“Lega kerana semuanya sudah sel4mat. Saya bertolak dari Kedah kira-kira jam 10 pagi dan tidak terburu-buru untuk sampai.

“Saya akan berehat seketika dan selepas ini akan mula menerima kehadiran tetamu termasuk Pengerusi Finas, Zakaria Abdul Hamid pada 14 Disember ini.

“Saya terkejut mendapat perhatian sebegini besar termasuk orang dari Kuala Lumpur. Perasaan saya agak gembira. Walaupun dalam keadaan sakit, kita akan jadi sih4t apabila dikunjungi kawan-kawan,” katanya kepada Harian Metro.

Bob berkata, dia perlu kembali semula ke HSB untuk raw4tan susulan dua minggu lagi.

“Rutin ini akan berlangsung mengikut skala yang sama. Apabila keadaan saya semakin okay, raw4tan susulan akan dijarakkan oleh doktor. Sehinggalah enam tahun akan datang, akan berlaku satu lagi pemb3dahan untuk menukar bateri alat ini.

“Saya masih merasa kek0k dengan adanya alat ini di bahagian dada. Dada saya memb3ngkak dengan adanya alat ini. Ia bukan kerana s4kit. Namun dalam tiga bulan lagi barulah ia akan okay,” katanya.

K3san daripada pemb3dahan juga menyaksikan Bob tidak boleh mengubah posisi tidurnya.

“Saya menjalani prosedur CRTD iaitu kaedah memasukkan wayar dalam bahagian kiri dan kanan j4ntung yang akan menyeragamkan kadar degupan j4ntung bagi mengembalikan ritma normal.

“Kaedah ini adalah untuk menstabilkan deny-utan j4ntung saya. Dalam beberapa bulan ini saya tak boleh angkat tangan dan hanya boleh pakai baju berbutang. Buat masa ini saya kena berhenti dulu daripada aktiviti dakwah, memasak dan memandu selama tiga bulan,” katanya.

Dalam masa sama, doktor menyarankan Bob agar kerap berjalan untuk mengekalkan kesih4tannya.

“Saya pun dah beli kasut yang sesuai untuk tujuan ini. Saya kena berjalan dalam keadaan perlahan kerana alat ini akan memperbaiki keadaan sedikit demi sedikit. Bulan depan ia akan diselaraskan menggunakan komputer,” katanya yang turut dinasihatkan menurunkan berat badan daripada 125 kilogram (kg) kepada 85 kg.

Kos pemb3dahan Bob yang dianggarkan RM60,000 disumbangkan oleh badan bukan kerajaan (NGO), Muslim Care Malaysia.

“Terima kasih kepada semua yang prihatian dan membantu melancarkan urusan ini. Memang sangat tak sangka mas4lah saya mendapat perhatian banyak pihak,” katanya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Uncategorized

Menteri Kesihatan, Dr Adham Baba cadang tempoh kuarantin 3 hari bagi menteri, sekali kena sound dgn pakar

Published

on

Pakar peny4kit berj4ngkit Dr Adeeba Kamarulzaman membantah cadangan Menteri Kesihatan, Dr Adham Baba agar tempoh kuarantin selama tiga hari bagi menteri mungkin diperluas kepada ahli perniagaan atau orang awam di masa hadapan.

“Saya sama sekali tidak menganggap ini idea yang baik. Lebih baik tak ada kuar4ntin langsung,” kata Adeeba, yang merupakan anggota pasukan petugas penceg4han C0vid-19 Selangor (STFC).

Adham berkata penetapan kuarantin selama tiga hari, yang ketika ini hanya dikuatkuasa di kalangan menteri, mungkin akan diperluas bagi membuka sektor ekonomi.

Adeeba bagaimanapun berkata orang ramai memahami keperluan untuk membuka semula ekonomi tetapi perkara itu hanya boleh dicapai dengan menangani wabak tersebut terlebih dahulu.

“Peraturan (kuarantin) 10 hari ada sebab. Ini berdasarkan pada apa yang kita ketahui sekarang tentang virus, tempoh risiko penularan, bagaimana penyakit ini muncul.

“Seterusnya, ada kebimbangan seluruh dunia mengenai pengembangan varian dan apa kesannya terhadap vaksin semasa.

“Oleh itu, pembukaan sempadan secara sembarangan juga bukanlah idea yang baik. Memilih ekonomi berbanding kesihatan atau sebaliknya adalah dikotomi pal. su,” katanya di Twitter.

Dia juga meminta agar kerajaan membuat keputusan berdasarkan penemuan Sains.

Beberapa ahli parlimen semalam menuntut agar kerajaan menjelaskan keputusan untuk membenarkan menteri dikuar4ntin hanya selama tiga hari.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menjelaskan tempoh inkubasi C0vid-19 adalah antara dua hingga 10 hari.

Malaysia akan menerima bekalan v4ksin C0vid-19 pertama pada akhir bulan ini dan proses v4ksinasi akan bermula pada bulan Mac.

Terdapat kebimbangan bahawa beberapa v4ksin mungkin tidak berkesan terhadap varian baru C0vid-19 yang sudah bermut4si.

Afrika Selatan minggu ini menghentikan program vaksinasi AstraZeneca setelah data menunjukkan ia memberikan perlindungan minimum terhadap varian baru vir. us berkenaan.

Pihak berkuasa Afrika Selatan kemudian berkata mereka akan memulakan proses v4ksinasi secara bertahap untuk memerhatikan keputusan awal

Kementerian Kesihatan cadang teruskan sekatan rentas negeri, daerah

Kementerian Kesihatan mencadangkan larangan rentas negeri dan daerah dikekalkan susulan kejayaannya menurunkan jumlah kes dan kadar kebolehj4ngkitan C0vid-19.

“Hari ini cuma 10 hari bulan, (perintah kawalan pergerakan) masih berbaki 18 hari.

“Kita mohon rentas negeri dan daerah dikekalkan macam sekarang.

“Keupayaan untuk kita landaikan keluk Covid-19 ini penting diteruskan,” katan Menteri Kesihatan Adham Baba dalam sidang media hari ini.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading

Uncategorized

Selepas CEO KWSP Bertukar, Hari Ini Keluar Satu Berita Gembira Untuk i-Sinar Kategori 2

Published

on

Kuala Lumpur: Kementerian Kewangan dijangka mengumumkan pengeluaran i-Sinar tanpa syarat Isnin depan, menurut sumber yang rapat dengan perb.incangan tersebut.

Tambah sumber Astro AWANI itu, perbincangan masih dijalankan bagi mencari jalan untuk Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menyediakan peruntukan bagi pengeluaran tanpa syarat.

“MoF (Kementerian Kewangan) nyatakan vet0 untuk menyokong pelaksanaan pengeluaran i-Sinar tanpa syarat. KWSP sedang berb.incang tentang jumlah sebenar pengeluaran i-Sinar tanpa syarat.

“Perkiraan awal mendapati, KWSP jangkakan memerlukan RM 108 bili0n berbanding RM 55 bili0n jika i-Sinar bersyarat,” kata sumber itu lagi.

Sumber berkenaan turut memaklumkan, mesyuarat KWSP kini tertumpu kepada st.ruktur pembayaran termasuk sekiranya ia dibayar secara bersekali.

“Jika dibuat bayaran sekali, KWSP perlu menarik beberapa pelaburan di luar negara untuk meny0kong pr0ses pembayaran itu,” kata sumber tersebut.

Astro AWANI dimaklumkan, KWSP juga sedang meneliti pelaburan yang boleh dit.arik kembali bagi menjayakan i-Sinar.

Sementara itu, sumber yang sama mena.fikan dak.waan kononnya pertukaran Ketua Pegawai Eksekutif KWSP adalah disebabkan tidak selari dengan hasrat MoF.

Astro AWANI sedang menghubungi Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz untuk mendapatkan pengesahan.

Sumber : AstroAwani

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading

Uncategorized

Ini Amar4n Kepada Netizen Sekiranya Ini Makan Di Kedai. Premis Juga Akan Dikenakan Tind4kan Juga

Published

on

KUANTAN: Polis memberi amar4n kepada pelanggan di restoran, kedai makan dan gerai supaya tidak bertindak mencantumkan meja ketika berada di premis berkenaan.

Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Mohamad Noor Yusof Ali, berkata, tindakan mencantumkan meja melebihi dua orang seperti yang ditetapkan boleh dikompaun kerana melangg4r Prosedur Operasi Standard (SOP) ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Sehubungan itu, katanya, pelanggan yang berada di premis makanan diminta mematuhi SOP yang dikeluarkan Majlis Keselamatan Negara (MKN) iaitu dua pelanggan setiap satu meja.

“Saya beri amar4n bahawa polis akan bertindak tegas dengan mengeluarkan kompaun sekiranya didapati ada pelanggan yang mencantumkan meja. Patuhi SOP termasuk mengisi maklumat dan melakukan pemeriksaan suhu badan sebaik memasuki premis,” katanya hari ini selepas mengadakan Operasi Bersepadu Perdana yang memberi tumpuan pencegahan jenayah dan pematuhan SOP di sekitar bandar ini.

Mengulas operasi berkenaan, beliau berkata, pihaknya mempertingkatkan pemantauan sempena sambutan Tahun Baharu Cina yang memberi tumpuan kepada membanteras jenay4h di bank dan kedai emas.

“Ini kerana dua premis berkenaan menjadi sasaran penjenayah. Sebanyak 15 pasukan unit kereta peronda (MPV) ditugaskan melakukan pemantauan SOP di daerah ini secara berkala,” katanya.

sumber berita harian

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading

Trending