Baru je Kerajaan umum darurat, Najib mula rasa bimbang. Sekali usahawan terkenal masuk komen - Rentas Asia
Connect with us

Uncategorized

Baru je Kerajaan umum darurat, Najib mula rasa bimbang. Sekali usahawan terkenal masuk komen

Published

on

Hari ini YANG di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah memperkenankan tempoh pelaksanaan darurat hingga 1 Ogos 2021 sebagai langkah proaktif untuk membendung gejala w4bak C0vid-19.

Menerusi kenyataan Istana Negara pada Selasa, Seri Paduka Baginda turut memberi perkenan tempoh pelaksanaan tersebut atau sehingga suatu tarikh yang lebih awal jika angka kes positif C0vid-19 harian dapat dikawal dan diturunkan dengan berkesan.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara, Datuk Indera Ahmad Fadil Shamsuddin, berkata Seri Paduka Baginda turut berkenan terhadap cadangan kerajaan bagi pembentukan satu Jawatankuasa Bebas yang akan dianggotai oleh Ahli-ahli Parlimen Kerajaan dan Pembangkang serta pakar-pakar kesihatan dan yang berkait.

Namun begitu, bekas Perdana Menteri DS Najib Razak kelihatan masih tidak bersetuju dengan penisytiharan darurat ini

Berikut ulasan terbaru Najib di Facebook milik beliau

“Saya menjunjung titah Yang di-Pertuan Agong yang memperkenan permintaan kerajaan bagi pengisytiharan darurat.

Tapi kebimbangan saya ialah persepsi dan mesej yang dihantar kepada pelabur.

Laporan beberapa media asing terkenal memberi gambaran bahawa pengisytiharan darurat Malaysia adalah bermotifkan politik dan bukan untuk melawan C0vid.

Ini ialah sebab Malaysia adalah satu-satunya negara dalam dunia yang gantungkan parlimen selama 6 bulan untuk melawan Covid.

Lain-lain negara yang umum darurat kesihatan tidak gantung parlimen.

Naratif geng PH bahawa kerajaan PN sengaja membiarkan situasi Covid menjadi teruk supaya darurat boleh dilaksanakan juga dilaporkan media asing.

“Opposition politicians criticized the move, blaming Muhyiddin for failing to contain a surge of Covid-19 cases in recent months and then using the pandemic as an excuse to stay in power.”

“Malaysia Emergency Suspends Parliament for First Time Since 1969”
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-01-12/malaysia-declares-state-of-emergency-as-pandemic-worsens

Sudah tentu persepsi negatif bagi pelabur terhadap Malaysia akan terbina dan ini terbukti dari kejatuhan nilai Ringgit dan bursa saham selepas darurat diumumkan hari ini.

Pelaburan asing di Malaysia sudah menjunam teruk sejak PRU14.

Jika pelaburan baru yang signifikan tidak masuk lagi, pemulihan ekonomi negara dan penjanaan peluang pekerjaan baru akan terjejas.

“Sebab itu, kerajaan PN perlu lebih berusaha untuk memperbetulkan persepsi komuniti pelaburan dalam dan luar negara untuk halang lagi ramai pelabur lari ke negara-negara jiran serantau”

Namun begitu posting Najib kali ini menimbulkan pelbagai reaksi dari pengikut beliau sendiri

Seorang usahawan terkenal di kenali Syukur Majid juga meninggalkan komen menasihati Najib untuk bertenang sementara waktu dari terus menerus menekan kerajaan

“Sudah2 lah dato sri. Berehatlah kejap. Bagi la masa kes covid turun dulu. Dah elok nanti, dato sri buatlah PRU tiap2 bulan dengan kawan2 dato sri.Kesian kat rakyat separuh mampuih nak survive ni”

Marina Ibrahim juga meninggalkan nasihat yang sama

“tak payah cakap PH kata itu PH kata ini..Dato sendiri haritu pun dok cakap kalau darurat berlaku keputusan tu adalah bermotifkan politik. Jangan pusing2″

Pusing-pusing pun perbicaraan tetap menanti.Mahkamah tak henti walau darurat. Mat Maslan dan pemimpin yg dok minta PRU patutnya dari haritu Dato patut seal mulut mereka”

Berikit lagi reaksi dari netizan

“Kena lihat situasi sekarang Dato Seri…kerana nak rebut pelaburan kita lihat m4yat bergelimpangan tak terurus nanti…3 ribu lebih jangkitan sehari sudah sangat serious…lama2 doktor dan frontliners pun akan jadi gila…”

“Alhamdulillah darurat… tenang sikit Malaysia ni, kalau tak, hari hari berp3rang , sibuk dgn aku ada majoriti, aku ada nombor, aku tak sokong PM tu, aku yg layak jd PM, aku abg besar… aduh pening rakyat jelata… so lepas abis darurat ni, lantak lah nak pru… nak tengok sekuat mana parti parti ni… lepas ni lantak la nak berebut jd PM dan abg besar…”komen seorang warganet

Berikut pula reaksi dari Tun M

Mahathir: Tak perlu d4rurat untuk tangani C0vid-19

Kerajaan mempunyai kuasa penuh untuk menangani masalah C0vid-19 tanpa perlu pelaksanaan proklamasi darurat, kata bekas perdana menteri, Dr Mahathir Mohamad.

Jelasnya, Malaysia tidak seperti negara barat yang mana rakyat negara ini patuh dengan arahan kerajaan.

“Kita tidak tahu setakat mana darurat ini mengikat kita daripada bergerak sebenarnya di waktu ini.

“Tanpa darurat kerajaan mempunyai cukup kuasa untuk menangani masalah C0vid-19 tidak ada pengurangan kuasa.

“Kuasa cukup penuh. Setakat ini kita belum tahu apa makna darurat,” katanya dalam sidang media di ibu negara, hari ini.

Terdahulu, Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah hari ini berkenan supaya Pengisytiharan Proklamasi Darurat dilaksanakan sebagai langkah proaktif untuk membendung gejala wabak C0vid-19.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Uncategorized

Makcik Ini Dicari Selepas Dikatakan Ambil Duit Seorang Uncle Dekat Mesin CDM, Bila PDRM Semak Lain Pula Yang Jadi

Published

on

KUALA SELANGOR – Polis masih menjalankan slasatan lanjut berhubung kejadlan tular seorang wanita mengambil wang tunai RM 150 yang dit.endang dari mesin deposit tunai (CDM) sebuah bank di Bestari Jaya di sini pada 4 Januari lalu.

Ketua Polis Daerah Kuala Selangor, Superintendan Ramli Kasa berkata, slasatan awal polis mendapati wanita terbabit tidak mengambil duit t.endang seperti yang did.akwa.

“Pihak bank atau orang awam tidak nampak wanita itu mengambil wang terbabit.

“Wang yang dimasukkan hanyalah RM 150 bukan seperti yang tular berjumlah RM 4,950,” katanya kepada Sinar Harian di sini pada Sabtu.

Sebelum ini, tular gambar wanita terbabit kononnya mengambil wang milik lelaki warga emas yang dit.endang CDM sebuah bank.

Seorang pengguna Facebook memuat naik status meminta orang ramai mengesan wanita seperti di dalam gambar yang tular terbabit.

“Laporan polis telah dibuat untuk slasatan lanjut,” katanya.

Reaksi Orang Ramai

Ade knl org ni..dia pg cdm nk klurkan duit..sbelum masukkan kad bnk tu, tiba2 ade duit terklur dr cdm tebal betul katanya fikir punya fikir tgk kiri knan, baru nk ambik duit yg terklur dr cdm tu, duit tu kena telan balik..skli tgok lg ade cctv atsa kepla dia.

Pernah dulu jadi org don duit dia kna.te.ndang pkai cdm mesin dkt bank islam nilai..saya sorang jer pulak tu blkg.dia.isshhh naaib baik x tgamak nk amik..ada lebih 1k ..trus kejar kakak tu bg balik duit.dkt dia..bukan rezeki kuta jgn amik.

Aku pernah que blkg seorg ppuan masa dpn atm.boleh2 saja dia cek baki duit lps tu tinggal mcm tu ja.aku tengok baki 17,000.aku panggil dia x dgr2.aku tekan BATAL je dan kad tu klua aku bagi dkt security dan bgtahu org lupa kad.masa nk pegi kat parking keta.aku tengok ppuan tu berlari dgn x tentu psl dr parking ke mesin atm tu semula.mesti dia bru ingat..dan fikir org dh klua kan duit.

Itu sebab, jangan mudah percaya apa yang kamu baca dari sumber yang tidak disahkan benar atau tidak. Guna kebijaksanaan yg dikurniakan itu baik-baik.

Kredit : SinarHarian

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading

Uncategorized

Ini Yang Isteri Shuk Nampak Selepas Dikatakan Kantoi Kali Kedua Bermain Kayu Tiga

Published

on

Episod pergolakan rumah tangga Shuk Sahar kembali ‘panas’ apabila isterinya dipercayai mendedahkan Shuk kembali bermain kayu tiga.

Menerusi beberapa posting dimuat naik di Intagramnya, isteri Shuk, Rossalennah Natassyiah Asshaferah mendedahkan suaminya itu masih menjalinkan hubungan dengan wanita sama yakni Fara Salleh.

"Orang Lain Tidur, Aku Berkeliaran Cari Laki Aku" - Menangis Depan Pintu, Isteri Dedah Shuk Kembali Curang?

“Selama ni aku diam dah sabar dan bertahan. Diam demi menjaga aib suami.

“Tapi semakin lama diam diorang semakin menyakitkan hati. Satu sibuk mengejar bujang, yang bujang tak sedar diri buktikan dia tak bersalah dan tak ganggu rumah tangga orang,” katanya.

Jelas Rossa lagi, dia juga bertindak menerjah ke rumah Fara untuk meminta suaminya pulang ke rumah, namun terpaksa beredar dengan hampa.

“Allah tu maha adil naluri isteri tak pernah salah. Aku dah merayu menangis depan pintu minta belas kasihan, kau usir aku.

“Kau campak kasut Shuk depan aku suruh bawa balik. Apa dosa aku sampai aku kamu buat macam ni.

“Aku ada anak-anak perlu jaga. Terima kasih kerana dah tinggalkan aku dengan anak-anak.

“Aku dah bertahan sampai saat ini menutup segala cela yang buruk demi masa depan anak-anak.

“Tapi hari demi hari, kau buang aku dengan anak-anak.

“Malam ni perjalanan aku jauh sangat, orang lain tidur, aku berkeliaran cari laki aku dimana,” katanya.

Anda boleh lihat antara luahan tersebut di bawah.

Pada masa sama Gempak cuba menghubungi Shuk sendiri untuk mendapatkan penjelasan lanjut.
Terdahulu, Shuk sebelum ini pernah dikaitkan dengan Fara sekitar Julai tahun lalu.

Walaubagaimanapun, ketika itu perlakuan curang Shuk sudah diketahui oleh isterinya dan Rossalennah dikatakan pernah berbincang secara baik dengan Fara.

Difahamkan juga, Fara sebelum ini pernah terlibat dalam kontroversi selepas didakwa dipukul bekas kekasihnya iaitu penyanyi kumpulan Hyper Act, Kecik sekitar tahun 2017

Untuk rekod, Shuk mendirikan rumah tangga dengan Rossalennah Natassyiah Asshaferah pada 2015 dan dikurniakan dua cahaya mata perempuan.

Sumber : GEMPAK

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading

Uncategorized

Isu Harimau Menangis Ibu Neelofa Mendapat Perhatian Tunku Azizah. Ini Komen Raja Permaisuri Kepada Noorkartini

Published

on

Kalau sebelum ini isu daging harimau menangis mencetuskan kontroversi dalam kalangan netizen apabila ibu kepada Neelofa, Datin Noor Kartini Noor Mohamed mendakwa, jenama daging Harimau Menangis itu telahpun didaftar sebagai hak eksklusifnya namun, menarik semula permohonan tersebut daripada Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO).

Justeru itu, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah dalam satu hantaran menerusi akaun instagram baginda menjelaskan mengenai bahagian daging lembu yang dipanggil sebagai “Daging Harimau Menangis”.

“Noor Kartini TIDAK SALAH cuma…”

Menurut baginda, tindakan Datin Noor Kartini untuk mempatenkan jenama Daging Harimau Menangis itu tidak salah cuma perlu memberikan nama masakan itu.

Malah, baginda berharap agar penjelasan ini dapat difahami oleh semua orang termasuklah netizen dan followers baginda.

“Saya harap semua faham dan terima penjelasan saya… mungkin orang muda tidak tahu, tapi kalau tanya orang tua dia tidak salah!Cuma saya nak tahu, tetel tu dari bahagian mana… is it the belly?”

Baginda Permaisuri Agong juga sempat memuat naik menerusi entri berikutnya dengan berkongsi bahagian daging lembu yang dipanggil daging harimau menangis.

” pokok nya yg saya nak jelaskan, memang ada bahagian lembu yg di panggil harimau menangis …… saya ingat sama dgn daging tetel… kalau sy salah , minta maaf …. “ tulis baginda.

Sumber : XTRA

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading

Trending