Pernah Popular Sebagai Anggota Kumpulan Feminín Era 90-an, Kekal Cantik Wajah Terkini As Feminín - Rentas Asia
Connect with us

Entertainment

Pernah Popular Sebagai Anggota Kumpulan Feminín Era 90-an, Kekal Cantik Wajah Terkini As Feminín

Published

on

Bagi anda yang membesar sekitar 90-an, pastinya masih ingat dengan kumpulan Feminin dan aksi lincah ketika melakukan persembahan di atas pentas.

Malah kumpulan ini cukup gah dan popular kerana dibarisi lima orang gadis muda dan cantik.

Mereka adalah Asfarina Muhamad (As), Andriati Abdul Rahman (Yatie), Rozilawati Muhamad (Watie), Nor Intan Zahanariah Abdul Zahrin (Deq Nor) dan Nor Askiela Zainal Abidin (Along).

Apa yang menarik, Feminin bukan sekadar memperjuangkan muzik kontemporari mereka, bahkan fesyen mereka juga sering menjadi ikutan remaja termasuklah gaya potongan rambut pendek dan aksesori pengepit yang sentiasa tersisip di rambut.

Kumpulan yang diasaskan oleh Edd Razhe ini pernah menghasilkan tiga album antaranya, Untukmu (1993), Kini (1994), Kembali (1996) dan kompilasi Untukmu…Kini (1997).

Bagaimanapun atas sebab-sebab tertentu Feminin akhirnya dibubarkan. Namun lagu-lagunya masih diminati dan sering diputarkan di corong radio tempatan sehingga kini.

Khabar Legenda (Utusan) berkesempatan bertemu salah seorang anggotanya, As, 46, dia yang kini sudah berumah tangga dengan bekas bintang bola sepak terkenal tanah air, Azman Adnan berkongsi cerita tentang pembabitan awal serta kehidupan terkininya.

” Selepas berumah tangga memang saya ambil keputusan untuk undur diri dari bidang seni.

” Bukan suami tidak mengizinkan untuk kembali aktif tetapi keputusan ‘cuci tangan’ ini datangnya dari hati sendiri. Rasanya cukuplah dengan apa yang pernah saya kecapi dahulu.

” Semua momen indah sebagai artis telah saya lalui. Sekarang ini tiada apa yang ingin dikejar lagi. Fokus utama saya hanyalah kepada suami dan anak-anak,” katanya memulakan perbualan.

Mendirikan rumah tangga pada 2004, dia kini dikurniakan empat orang cahaya mata iaitu Arif Arafat (16), Arina Ardini (14), Ariq Ariri (12), dan Ariz Armada (8).

Tidak dinafikan anak kelahiran Hulu Langat, Selangor ini merupakan antara anggota kumpulan yang sering menjadi tumpuan dan mendapat publisiti berbanding lain.

Ketika ditanya dia sekadar tertawa tanpa jawapan. Baginya mungkin itu adalah rezeki yang membuatkan dia terus diingati sehingga kini.

Pernah muncul menerusi program Sehati Berdansa terbitan Astro pada 2007, namun selepas itu berita mengenai bekas pelajar Sekolah Menengah Abdul Jalil Hulu Langat ini amat jarang diperkatakan.

Selesa kehidupan sekarang - As - Utusan Digital

Bukan lari daripada publisiti tetapi menurutnya dia lebih selesa hidup dalam keadaan tenang bersama keluarga.

” Jika dahulu sibuk dengan show, tetapi kini sibuk uruskan keluarga. Tambah pula anak bongsu menghidap autisme, jadi saya memang tumpukan perhatian penuh kepadanya.

” Lagipun bila usia dah meningkat rasanya lebih baik saya habiskan masa bersama mereka sahaja.

” Saya tidak nafikan masih terima tawaran menyanyi sehingga sekarang, tetapi saya terpaksa tolak secara baik.

” Bagi saya zaman kegemilangan itu sudah berlalu, bagaimanapun saya masih ikuti perkembangan dan sokong rakan-rakan yang masih aktif,” katanya.

Bercerita tentang sejarah penubuhan Feminin, dia berkata mereka sebenarnya bermula sebagai penari di syarikat Edrina Collection yang diuruskan oleh Edd Razhe.

Kemunculan kumpulan remaja 4U2C dan KRU serta-merta memberi idea baharu apabila mereka mengambil keputusan untuk mewujudkan sebuah kumpulan.

Feminin bernasib baik kerana syarikat rakaman New Southern Records (NSR) bersetuju mengambil mereka sebagai artis rakaman dan pada Julai 1993, album pertama berjudul Untukmu akhirnya berjaya diterbitkan dan terjual melebihi 100,000 unit.

” Saya dan rakan-rakan ni memang aktif belajar menari sejak di bangku sekolah lagi. Waktu itu show di merata tempat sehinggakan sempat juga kami masuk beberapa buah pertandingan.

” Tetapi bila kerjaya berubah, banyaklah benda baru yang terpaksa kami belajar. Bukan senang rupanya nak jadi penyanyi. Saya pula memang ada dar4h gemuruh.

” Kalau nak masuk studio rakam lagu tu saya terpaksa ambil masa untuk warm-up dan tenangkan fikiran, kalau tidak memang akan menggigil,” katanya tertawa.

Gambar- As kekal cantik di usia 46 bersama suami Azman Adnan.

Namun secara rasminya Feminin akhirnya dibubarkan pada 1997 berikutan pengunduran anggota dan komitmen masing-masing terhadap keluarga setelah ada yang berumah tangga.

Tidak menafikan penglibatan pengurusnya, Edd Radzhe cukup membantu hala tuju kerjayanya. Bahkan sehingga kini hubungan mereka masih rapat dan Edd adalah individu yang sering menjadi rujukan terutamanya jika melibatkan soal tawaran dan kerjaya.

” Abang Edd ini kami anggap sebagai ketua keluarga. Dialah emak dialah ayah.

Dia cukup tegas dalam membentuk kerjaya kami. Biasanya kalau ada show, kami semua akan bermalam di rumahnya sehari awal. Dia akan pastikan semua preparation lengkap sebelum buat persembahan.

” Sebab itulah hubungan saya dengannya masih baik sehingga kini. Dia masih individu yang menjadi rujukan saya. Tanpa dia mungkin saya tidak berada di tahap sekarang ini,” katanya.

Tidak dinafikan kumpulan pop wanita pertama di Malaysia ini telah melakar sejarah kegemilangan tersendiri apabila berjaya memahat nama sebagai perintis sebelum munculnya beberapa buah kumpulan wanita lain selepas itu.

Berkongsi detik manis ketika nama dijulang, penyanyi utama Feminin ini hanya tertawa. Baginya bergelar artis popular adalah momen indah yang sentiasa dikenang terutamanya ketika berada di puncak populariti.

May be an image of 2 people

” Mengecap populariti ketika zaman remaja memanglah sesautu yang indah tambah pula jadi artis dan ada peminat.

” Bila dapat tawaran untuk mengadakan show terutamanya di seberang laut memang cukup teruja dan seronok sebab boleh travel.

” Surat peminat pula jangan ceritalah, berkarung dapat setiap bulan. Itu tak termasuk pelbagai hadiah seperti teddy bear, perfume dan macam-macam lagi yang mereka kirim kepada saya.

” Kenangan itu boleh dikatakan manis belaka, tidak ada yang pahit langsung,” katanya tertawa.

Ditanya tentang impian untuk mengadakan reunion bersama Feminin, dia tidak mengharapkan sebarang keajaiban dan berfikir sejauh itu.

Menurutnya, agak sukar untuk dilaksanakan memandangkan kesemua bekas anggota kumpulan tersebut kini sibuk dengan kerjaya dan kehidupan masing-masing.

Akui ada menerima tawaran dari beberapa pihak yang menyuarakan minat untuk melihat Feminin beraksi kembali.

Namun dia lebih selesa untuk berdiam diri daripada memberi sebarang kenyataan kerana menurutnya perkara tersebut memerlukan persetujuan banyak pihak terutamanya tuan badan masing-masing.

” Jujur dari hati saya memang tidak pernah terfikir ke arah itu. Bukan saya menolak tetapi rasanya waktu sudah tidak sesuai lagi. Saya tidak mahu beri harapan.

” Apa-apa pun biarlah masa dan keadaan yang menentukan, kerana bila bercakap soal Feminin, bukan hanya suara saya seorang tetapi suara rakan-rakan lain yang terlibat sama.

” Bukan setakat reunion, malah ada juga yang syorkan supaya kami buat come back seperti sertai program realiti dan terbitkan single. Sebenarnya saya dah selesa dengan kehidupan sekarang. Jadi orang biasa yang bebas ke sana sini.

Kalau keluar ke mana pun tidak lagi menjadi perhatian ramai walaupun ada lagi yang masih kenal dan tegur saya,” katanya mengakhiri perbualan.

Sumber:utusan

Kredit Artikel: Hit Media

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Jangan lupa like di bawah atau follow page kami. Terima Kasih

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Entertainment

Akhrnya, Dr Rushdi Tampil Ddah Cerlta Sbenar Apabila Dikatakan N0ra Minta Crai Isteri Prtama

Published

on

KUALA LUMPUR: Ketika sedang meraikan musim yang indah selepas bergelar isteri, ujian datang menghimpit penyanyi terkenal, Datuk Nora Ariffin dan suaminya, Dr Rushdi Ramli.

Tidak pernah terlintas di fikiran Nora dan suaminya, niat baik mereka menghebahkan berita pernikahan disambut dengan tuduhan tidak berasas.

Penyanyi masyhur itu yang mengumumkan beliau sudah menjadi isteri kepada Pensyarah Kanan, Jabatan Fiqh dan Usul, Universiti Malaya terpaksa berhadapan dengan d.akwaan liar yang semakin luas tersebar di media sosial.

Dikatakan Dah Kahwin Selama Dua Tahun

“Astaghfirullah hal ‘azim,” demikian respon penyanyi Datuk Nora Ariffin apabila muncul satu k.ontroversi panas membabitkan perkahwinannya baru-baru ini.

Menurut Nora, kesemua yang dinyatakan itu adalah tidak benar dan hanyalah f.itnah semata-mata.

“Astagfirulllahalazim..Semua ini f.itnah, tidak benar. Ini saja statement dari saya,” katanya ringkas.

Tidak cukup dengan itu, individu tersebut juga mend.akwa Nora pernah memaksa suaminya itu untuk menc.eraikan isteri pertama dengan hanya menggunakan pen dan kertas.

Nora bukan baru kahwin ya. Sudah dua tahun tapi katanya baru dilamar. Dia beritahu kepada umum kononnya baru dilamar apabila wajah suami baharunya itu kantoi dalam satu video percutian Nora ke Langkawi.

Hebat Nora berjaya menipu satu Malaysia. Boleh tanya Nora sendiri, berani kerana benar, d.akwa pengguna laman sosial tersebut.

Dakwa netizen, Nora telah memaksa Dr Rushdi menceraikan isteri pertamanya selain pernikahan mereka sudah memasuki usia dua tahun.

Tanpa menunggu lama atau membiarkan d.akwaan itu berlanjutan, Dr Rushdi tampil memberi penjelasan.

Menurut Dr Rushdi, segala kenyataan yang ditularkan di media sosial merupakan f.itnah dan t.ohmahan semnata-mata.

“Saya Rushdi Ramli secara jujur dan seikhlas hati ingin menjelaskan bahawa segala kenyataan-kenyataan yang telah div.iralkan pada saat ini bertujuan untuk mencemarkan nama baik perkahwinan antara saya dan Datuk Nora Ariffin adalah suatu f.itnah, adalah satu tohmah yang berniat j.ahat dan b.uruk.

“Allahuakbar… semoga Allah SWT memberikan balasan yang setimpal terhadap orang-orang yang berniat j.ahat terhadap kami dan terhadap perkahwinan kami,” kata Dr Rushdi dalam rakaman suara yang diedarkan kepada wartawan pada Ahad.

Kredit : Astro

Kredit Artikel: ONLINE MALAYA

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook The Berita

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Kerana support kami! Thank You!

PERHATIAN:
Pihak admin tidak akan bertanggungjawab secara langsung atau tidak langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau segala komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri. Sekian terima kasih.

Anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah iniyang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading

Entertainment

Nora Danish kongsi gambar panjat bukit, sekali benda lain netizan perasan

Published

on

Penampilan pelakon kecil m0lek, Nora Danish sering kali m3njadi buah mulut netizen. Jika sebelum ini, Nora Danish menerima kecaman yang he bat daripada n3tizen susulan berkongsi outfit ketika bercuti di Pulau Langkawi, Kedah bersama keluarga dan rakan baiknya.

Ke mana seterusnya?

Terbaru, pelakon yang sinonim dengan drama Puteri berkongsi aktiviti hu jung minggunya dengan mendaki Bukit Dinding, yang terletak di Taman Setiawangsa. Menerusi kapsyen pendek yang dikongsi, Nora berjaya menghabiskan trek bukit tersebut se jauh enam kilometer dan sempat bertanyakan lokasi seterusnya bagi melakukan aktiviti lasak ini.

Kali pertama, dan bukannya kali yang terakhir. Mana seterusnya? #6Kilometer.

Bagaimanapun, apa yang menarik perhatian ramai adalah outfit Nora berwarna coklat ketika mendaki bukit yang dikatakan seksi dan menampakkan sosok badannya.

Menerusi ruangan komen, rata-rata netizen dipercayai kurang senang dengan pakaian pelakon cantik ini berikutan dirinya sudah memegang status sebagai isteri dan ibu kepada dua cahaya mata.

Respon netizen

Sumber: Nora Danish Via OhBulan

Kredit Artikel: Kisah Nyata

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut.

Continue Reading

Entertainment

Kemana Menghilangnya Anita Sarawak Terjawab “Superstar Yg Sering Terkait Dgn Berita Palsu Beliau Menlnggal Dunia”

Published

on

Misteri ‘kehilangan’ penyanyi bertaraf superstar, Anita Sarawak, 69, sejak enam tahun lalu sering meletakkan adiknya, pelakon dan penyanyi popular era 1980-an, Noorkumalasari atau Noor, 65, dalam situasi sukar.

Sering kali menjadi buruan, terutama wartawan yang ingin mendapat penjelasan sebenar setiap kali berita terbaru tentang Anita diperkatakan, Noor diibaratkan seperti berada dalam situasi ‘ditelan mati emak, diluah mati bapa’.

Bagi penyanyi yang popular dengan lagu Mata dan Hati Seorang Kekasih itu, berbohong bukanlah prinsipnya. Tidak pernah terlintas di hatinya untuk berselindung atau menyembunyikan kenyataan kerana Noor yakin, kebenaran pasti akan terbukti.

Bertemu Noor ketika menjalani penggambaran telefilem, Pintu No 9 arahan Fadzil Teh terbitan Zeel Production yang mengangkat kisah benar mengenai arwah ibu bapanya, Allahyarham Datuk S Roomai Noor dan Datin Umi Kalthum di Makkah, menyingkap segala kisah yang selama ini hanya tersimpan di sudut hatinya.

Ibu kepada empat cahaya mata ini berkata, sejak Anita yang mesra dipanggil Kak Nita bergegas pulang ke Las Vegas, Amerika Syarikat bersama suaminya, Mahathir Abdullah pada pertengahan tahun 2011, beliau sering berada dalam situasi yang serba salah.

“Pada awal kehilangan Kak Nita, saya amat tertekan apabila menerima panggilan bertalu-talu daripada mereka yang ingin mengetahui kedudukan sebenar. Sehingga hari ini, masih ada yang bertanya. Sejak Kak Nita kembali ke Las Vegas, saya hanya sekali berpeluang bercakap dengannya.

“Itupun ketika Kak Nita menghubungi saya untuk mengucapkan selamat hari jadi. Ketika itu, suasana masih panas dan wartawan sering memburu saya. Jadi, saya ambil keputusan tidak lagi menghubungi Kak Nita. Biarlah saya tidak tahu apa-apa cerita mengenainya kerana rimas menjadi buruan.

“Saya tidak pandai berbohong dan apa yang berlaku ini meletakkan saya dalam dilema. Kak Nita juga amat faham dengan situasi saya, malah tidak mahu masalahnya menjadi beban dalam hidup saya. Mungkin kerana tidak mahu saya terus tertekan, Kak Nita tidak lagi menghubungi saya.

“Secara jujur, sudah enam tahun saya tidak berhubung dengan Kak Nita. Saya sedih kerana hubungan kami tidak lagi seakrab dulu. Sejak itu, saya tidak lagi menerima panggilan ucapan hari jadi seperti yang sering dilakukannya setiap tahun,” katanya dalam nada sebak.

Mahu jalani kehidupan biasa

Noor berkata, Kak Nita bagaimanapun, masih berhubung dengan kakaknya, Noraini malah sering berkirim salam kepadanya.

“Saya tidak tahu nombor telefon baharu yang digunakan Kak Nita kerana hanya Noraini yang masih berhubung dengannya. Lebih baik begini. Apa saja isu yang timbul termasuk Kak Nita dikatakan sudah kembali ke Singapura, saya hanya mengetahuinya menerusi wartawan.

“Setahu saya, Kak Nita tidak akan pulang ke Malaysia lagi. Sebelum terputus hubungan, Kak Nita memberitahu, tidak mahu menyanyi lagi. Dunia gemerlapan sebagai selebriti sudah dibuang jauh daripada kehidupannya.

“Kak Nita mahu menjalani hidup seperti orang biasa. Berehat ketika usia memasuki penghujung senja dan menjadi suri rumah tangga sepenuh masa. Kak Nita mahu keluar ke pasar dengan bebas setiap hari tanpa diekori lensa kamera. Jika berada di Malaysia atau Singapura, semua itu tidak dapat dilakukannya dengan bebas,” katanya.

Kebenaran cerita perpisahan Anita, Mahathir

Noor yang terkenal sebagai bintang air mata juga tidak dapat mengesahkan sejauh mana kebenaran kisah Kak Nita dan Mahathir yang dikhabarkan telah berpisah.

“Ketika Kak Nita pulang tergesa-gesa tempoh hari, sudah timbul kisah rumah tangga mereka berantakan. Saya masih ingat, Kak Nita dan Mahathir meminta dua adik-beradik kami iaitu Noor Salasawati dan Noor Jumaaton menghantarnya ke lapangan terbang. Itupun mereka tidak dibenarkan keluar, hanya melambai daripada kereta,” katanya.

Noor mengakui, beliau terkejut apabila mendapat tahu Kak Nita bergegas pulang ke Las Vegas begitu saja tanpa berjumpa ahli keluarga terlebih dahulu. Perkara itu hanya diketahuinya melalui dua orang adik beradiknya yang menghantar Kak Nita ke lapangan terbang.

“Sebelum itu, Kak Nita meminta saya mencari sebuah kediaman kerana dia ingin membelinya. Kak Nita sudah merancang untuk menetap di Kuala Lumpur, tetapi ia tidak menjadi kenyataan.

“Saya memang kecewa kerana sudah berusaha mencari kediaman yang selesa untuk didiaminya. Saya pernah bertanya mengenai Mahathir ketika mereka di Las Vegas, tetapi Kak Nita memberitahu suaminya sibuk dengan kerja. Saya tidak langsung berpeluang bercakap dengan Mahathir.

“Saya memang tidak tahu, hanya Kak Nita yang menyimpan jawapannya. Ada kemungkinan di lapangan terbang itu mereka berpisah. Seorang ke hulu, seorang lagi ke hilir, mungkin,” katanya.

Kak Nita berkecil hati

Noor berkata, sebelum membuat keputusan untuk pulang ke Las Vegas, Kak Nita sering menghubunginya pada tengah malam untuk meluahkan perasan terutama mengenai kerjayanya. Noor mengakui, antara faktor yang mendorong dan mendesak Kak Nita mengambil keputusan drastik tersebut kerana berkecil hati dengan pengurusan sebuah saluran TV.

Perkara itu bagaimanapun, mereka tidak pernah bercakap mengenainya kerana Noor yang kali terakhir membintangi filem Penghujung Malam pada tahun 1992, enggan kakaknya itu berkecil hati.

“Apabila timbul pelbagai isu mengaitkannya, saya pilih untuk tidak bertanya. Jika Kak Nita mahu bercerita, saya sedia mendengar. Kak Nita tahu bagaimanapun mahu mencari saya. Jika Kak Nita masih ingat adik-beradiknya, saya pasti beliau akan mencarinya,” katanya.

Mengulas khabar angin yang mengatakan Kak Nita sudah berhijrah dan kini mengasingkan diri, Noor berkata, jika benar perkara berkenaan, beliau bersyukur dengan perubahan kakaknya itu.

“Tidak kisah jika Kak Nita mengasingkan diri untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT. Jika benar, Alhamdulillah kerana ini berita gembira buat saya dan keluarga. Jauh di sudut hati, saya mengharapkan Kak Nita bertemu insan yang boleh membimbingnya.

“Pada usia mencecah 69 tahun, apa lagi yang kita harapkan dalam hidup. Pengakhiran hidup itu yang harus kita fikirkan,” katanya.

Kredit Artikel: Kisah Nyata

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook The Berita

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Kerana support kami! Thank You!

PERHATIAN:
Pihak admin tidak akan bertanggungjawab secara langsung atau tidak langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau segala komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri. Sekian terima kasih.

Anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah iniyang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading

Trending