Isu jenama Harimau Menangis Ibu Neelofa, Ini Penjelasan Peguam - Rentas Asia
Connect with us

Uncategorized

Isu jenama Harimau Menangis Ibu Neelofa, Ini Penjelasan Peguam

Published

on

Mendaftarkan hakcipta dengan menggunakan penggunaan ayat harian?
Boleh atau tidak?

Misalnya ibu kepada Neelofa yang hendak mendaftar trademark atau cap dagangan ‘Daging Harimau Menangis’. Apa kedudukan undang-undang?

Perkataan harian seperti. Kambing bakar, ayam panggang. Bolehkah didaftarkan secara brand, logo dan nama oleh seseorang sehingga orang lain tidak boleh gunakan?

Bermaksud selepas ini kalau ada peniaga yang berniaga menggunakan Daging Harimau Menangis, bolehkan disaman kerana melanggar hak cap dagangan?

Saya rujuk satu kes, di mahkamah. Kes ini memang seakan-akan dengan situasi ini. Supaya kita mudah faham kedudukan undang-undang.

OOI SIEW BEE & ORS v. ZHU GE KONG MING SDN BHD [2020] 1 LNS 261

Al-kisah, Defendan dalam kes ini iaitu Zu Ghe, adalah peniaga barangan sembahyang orang Cina. Defendan telah mendaftarkan cap dagangan suatu jenama dengan tulisan Huan Zhai Jin.

Plaintif-Plaintif juga adalah penjual barangan sembahyang orang Cina.

Dalam kes ini, perkataan Huan Zhai Jin yang membawa maksud “bayar hutang/duit atau emas”, memang ada dalam kertas-kertas tulisan cina yang digunakan untuk dibakar sewaktu upacara sembahyang.

Defendan telah mendaftar cap dagangan ke atas perkataan ini dan menyebabkan Plaintif tidak berpuas hati.

Plaintif menyatakan yang adat membakar kertas-kertas sembahyang, bagi tujuan membayar hutang iaitu Huan Zhai Jin memang telah wujud sejak zaman Dinasti Tang lagi.

Jadi Defendan tidak bolehlah mempunyai cap dagangan kepada perkataan ini kerana ini menurut Plaintif perkataan ini bukanlah yang direka Defendan tetapi ianya perkataan am dan merupakan

hak milik pedagang yang menjual barangan sembahyang Cina.

Plaintif juga mendakwa selaras dengan Seksyen 45, AKTA CAP DAGANGAN 1976. Mereka adalah pihak yang terkesan dan terkilan dan mereka boleh memohon mengenepikan cap dagangan tersebut.

Pasal Defendan punya hal, sekarang semua peniaga barangan sembahyang Cina tidak boleh menggunakan perkataan ini. Marahlah peniaga lain.

Perkataan am ini, kalau diberikan hak cap dagangan memang sangat mengelirukan. Contoh macam sejadah, tasbih. Kan hari-hari kita guna. Kalau ada orang yang dapat hak cap dagangan,

peniaga yang sekian lama berniaga sejadah hendak guna perkataan apa sewaktu memasarkan produk mereka.

Begitulah juga dalam kes Daging Harimau Menangis, setelah sekian lama peniaga-peniaga produk daging bahagian menjual menggunakan nama ini. Bagaimana kesannya kepada mereka?

Tambah pula dari sudut saman-menyaman ini, kalau pemilik nama Daging Harimau Menangis tidak izinkan nama ini digunakan. Bagaimana?

Apakah kesannya kepada peniaga-peniaga kecil yang tidak mampu hendak menanggung kos melantik peguam dan lain-lain untuk menghadap kes saman yang difailkan.

Kita sambung cerita Huan Zhai Jin di atas. Jadi tidak berpuas hati Defendan pun mencabar cap dagangan yang didaftarkan di mahkamah terhadap Defendan.

Ceritanya sebenarnya, sebelum ini Defendan yang memulakan saman terhadap peniaga-peniaga yang guna hak dagangnya ini tetapi kalah di mahkamah kerana mahkamah berpendapat itu bukan hak eksklusif Defendan dan orang lain boleh berniaga barangan ini dengan menggunakan perkataan Huan Zhai Jin.

Jadi hendak menamatkan cerita supaya selepas ini Defendan tidak hak lagi ke atas nama Huan Zhai Jin ini, itulah yang Plaintif minta satu perintah mahkamah membatalkan dan menghapuskan hak dagang Defendan.

Dibawah Seksyen 14, Akta ini sesuatu permohonan boleh ditolak atas beberapa sebab, antaranya:

1) Sesuatu cap atau sesuatu bahagian cap tidak boleh didaftarkan sebagai suatu cap dagangan-

(a) jika penggunaannya mungkin memperdayakan atau menyebabkan kekeliruan kepada orang ramai atau akan berlawanan dengan undang-undang;

Atas alasan ini Plaintif pun meminta agar pendaftaran hak dagang Defendan dibatalkan dan dihapuskan dan juga bahawa Plaintif adalah pihak yang terkilan dalam pendaftaran hak dagang ini.

Ini keputusannya, mahkamah berpendapat perkataan Huan Zhai Jin adalah perkataan am yang digunakan oleh orang ramai.

Oleh itu Defendan tidak boleh ada MONOPOLI terhadap perkataan ini dan Defendan tidak boleh mendaftarkan cap dagangan ke atas perkataan ini.

Kalau hendak berniaga, biarlah ada toleransi. Jangan ada sikap hendak kaut semua.

Yang hendak mendaftar itu, kedudukan kewangannya Alhamdulillah senang tetapi yang turut berniaga secara kecil-kecilan menggunakan perkataan yang sama itu, mungkin tidak sama rezekinya. Bakal susah nanti bila ada sikap MONOPOLI.

Jadi beri ruang pada yang lain. Biar sama-sama untung. Jangan kita halang atau kita kecilkan peluang yang lain.

Kalau sudut pemasaran pun, si ibu ini tidak perlu daftar cap dagangan, si ibu ini sudah mendapat sambutan daripada pembeli.

Berbezalah dengan peniaga-peniaga yang tidak dikenali yang sama-sama berniaga guna nama “Daging Harimau Menangis ini. Hendak marketing pun susah, tambah pula kalau nama pun sudah di ‘booking’ orang.

Oleh Nor Zabetha

ASAL USUL NAMA HARIMAU MENANGIS

Selalu kita dengar dan nampak orang share resepi Daging Harimau Menangis kan? Korang tau tak asal usul nama harimau menangis ni?

Dengar cerita, “harimau menangis” ni sebenarnya ialah bahagian daging lembu yang dipanggil batang pinang atau dalam bahasa omputih tu tenderloin lah. Tapi ada juga yang cakap tu bahagian striploin. Bahagian daging ni lah yang paling lembut dan paling sedap tapi susah nak dicapai oleh mulut harimau disebabkan oleh kedudukannya dicelah tulang belakang lembu. Jadi menangislah harimau tu sebab tak dapat nak makan bahagian ni . Wallahualam .Tapi ni khas untuk daging lembu je tau. Kalau daging kangaroo tak panggil harimau menangis tau.EH!

Cerita ini tiada kaitan dengan orang yang masih hidup atau sudah meni-nggal dunia .hehe.

Cap Dagang jenama ‘Harimau Menangis’ belum lulus, jangan dahului MyIPO – KP

KUALA LUMPUR – Permohonan cap dagang bagi jenama ‘Harimau Menangis’ oleh Syarikat Noor Khan Enterprise masih di peringkat pemeriksaan, kata Ketua Pengarah Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO) Datuk Mohd Roslan Mahayudin.

Justeru, beliau berkata jenama yang dimohon pemilik syarikat itu, Noor Kartini Noor Mohamed belum diluluskan MyIPO dan menjadi hak eksklusif beliau.

Mohd Roslan memaklumkan pemohonan Noor Kartini bagi mendaftarkan jenama itu diterima MyIPO pada November tahun lepas dan kelulusannya bergantung kepada hasil pemeriksaan serta pertimbangan agensi tersebut.

“Sehubungan itu, Noor Kartini diminta untuk tidak mendahului keputusan MyIPO dengan mendakwa bahawa jenama ‘Harimau Menangis’ telah didaftarkan sebagai cap dagangan dan menjadi hak eksklusif beliau.

“MyIPO akan memproses permohonan beliau seperti biasa iaitu sebarang keputusan yang dibuat adalah berdasarkan peruntukan undang-undang yang ada,” menurutnya dalam kenyataan di sini hari ini.

Sejak semalam, tular di media sosial usahawan itu mendakwa jenama ‘Harimau Menangis’ bagi produk keluarannya telah didaftarkan dan beliau mempunyai hak eksklusif ke atas cap dagangan nama tersebut.

Dakwaan usahawan itu, yang merupakan ibu selebriti Neelofa, mendapat perhatian warganet yang rata-rata menyifatkan tindakan tersebut sebagai keterlaluan memandangkan sudah ramai menggunakan nama resepi masakan berasaskan daging ‘Harimau Menangis’ dalam produk mereka.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Uncategorized

Makcik Ini Dicari Selepas Dikatakan Ambil Duit Seorang Uncle Dekat Mesin CDM, Bila PDRM Semak Lain Pula Yang Jadi

Published

on

KUALA SELANGOR – Polis masih menjalankan slasatan lanjut berhubung kejadlan tular seorang wanita mengambil wang tunai RM 150 yang dit.endang dari mesin deposit tunai (CDM) sebuah bank di Bestari Jaya di sini pada 4 Januari lalu.

Ketua Polis Daerah Kuala Selangor, Superintendan Ramli Kasa berkata, slasatan awal polis mendapati wanita terbabit tidak mengambil duit t.endang seperti yang did.akwa.

“Pihak bank atau orang awam tidak nampak wanita itu mengambil wang terbabit.

“Wang yang dimasukkan hanyalah RM 150 bukan seperti yang tular berjumlah RM 4,950,” katanya kepada Sinar Harian di sini pada Sabtu.

Sebelum ini, tular gambar wanita terbabit kononnya mengambil wang milik lelaki warga emas yang dit.endang CDM sebuah bank.

Seorang pengguna Facebook memuat naik status meminta orang ramai mengesan wanita seperti di dalam gambar yang tular terbabit.

“Laporan polis telah dibuat untuk slasatan lanjut,” katanya.

Reaksi Orang Ramai

Ade knl org ni..dia pg cdm nk klurkan duit..sbelum masukkan kad bnk tu, tiba2 ade duit terklur dr cdm tebal betul katanya fikir punya fikir tgk kiri knan, baru nk ambik duit yg terklur dr cdm tu, duit tu kena telan balik..skli tgok lg ade cctv atsa kepla dia.

Pernah dulu jadi org don duit dia kna.te.ndang pkai cdm mesin dkt bank islam nilai..saya sorang jer pulak tu blkg.dia.isshhh naaib baik x tgamak nk amik..ada lebih 1k ..trus kejar kakak tu bg balik duit.dkt dia..bukan rezeki kuta jgn amik.

Aku pernah que blkg seorg ppuan masa dpn atm.boleh2 saja dia cek baki duit lps tu tinggal mcm tu ja.aku tengok baki 17,000.aku panggil dia x dgr2.aku tekan BATAL je dan kad tu klua aku bagi dkt security dan bgtahu org lupa kad.masa nk pegi kat parking keta.aku tengok ppuan tu berlari dgn x tentu psl dr parking ke mesin atm tu semula.mesti dia bru ingat..dan fikir org dh klua kan duit.

Itu sebab, jangan mudah percaya apa yang kamu baca dari sumber yang tidak disahkan benar atau tidak. Guna kebijaksanaan yg dikurniakan itu baik-baik.

Kredit : SinarHarian

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading

Uncategorized

Ini Yang Isteri Shuk Nampak Selepas Dikatakan Kantoi Kali Kedua Bermain Kayu Tiga

Published

on

Episod pergolakan rumah tangga Shuk Sahar kembali ‘panas’ apabila isterinya dipercayai mendedahkan Shuk kembali bermain kayu tiga.

Menerusi beberapa posting dimuat naik di Intagramnya, isteri Shuk, Rossalennah Natassyiah Asshaferah mendedahkan suaminya itu masih menjalinkan hubungan dengan wanita sama yakni Fara Salleh.

"Orang Lain Tidur, Aku Berkeliaran Cari Laki Aku" - Menangis Depan Pintu, Isteri Dedah Shuk Kembali Curang?

“Selama ni aku diam dah sabar dan bertahan. Diam demi menjaga aib suami.

“Tapi semakin lama diam diorang semakin menyakitkan hati. Satu sibuk mengejar bujang, yang bujang tak sedar diri buktikan dia tak bersalah dan tak ganggu rumah tangga orang,” katanya.

Jelas Rossa lagi, dia juga bertindak menerjah ke rumah Fara untuk meminta suaminya pulang ke rumah, namun terpaksa beredar dengan hampa.

“Allah tu maha adil naluri isteri tak pernah salah. Aku dah merayu menangis depan pintu minta belas kasihan, kau usir aku.

“Kau campak kasut Shuk depan aku suruh bawa balik. Apa dosa aku sampai aku kamu buat macam ni.

“Aku ada anak-anak perlu jaga. Terima kasih kerana dah tinggalkan aku dengan anak-anak.

“Aku dah bertahan sampai saat ini menutup segala cela yang buruk demi masa depan anak-anak.

“Tapi hari demi hari, kau buang aku dengan anak-anak.

“Malam ni perjalanan aku jauh sangat, orang lain tidur, aku berkeliaran cari laki aku dimana,” katanya.

Anda boleh lihat antara luahan tersebut di bawah.

Pada masa sama Gempak cuba menghubungi Shuk sendiri untuk mendapatkan penjelasan lanjut.
Terdahulu, Shuk sebelum ini pernah dikaitkan dengan Fara sekitar Julai tahun lalu.

Walaubagaimanapun, ketika itu perlakuan curang Shuk sudah diketahui oleh isterinya dan Rossalennah dikatakan pernah berbincang secara baik dengan Fara.

Difahamkan juga, Fara sebelum ini pernah terlibat dalam kontroversi selepas didakwa dipukul bekas kekasihnya iaitu penyanyi kumpulan Hyper Act, Kecik sekitar tahun 2017

Untuk rekod, Shuk mendirikan rumah tangga dengan Rossalennah Natassyiah Asshaferah pada 2015 dan dikurniakan dua cahaya mata perempuan.

Sumber : GEMPAK

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading

Uncategorized

Isu Harimau Menangis Ibu Neelofa Mendapat Perhatian Tunku Azizah. Ini Komen Raja Permaisuri Kepada Noorkartini

Published

on

Kalau sebelum ini isu daging harimau menangis mencetuskan kontroversi dalam kalangan netizen apabila ibu kepada Neelofa, Datin Noor Kartini Noor Mohamed mendakwa, jenama daging Harimau Menangis itu telahpun didaftar sebagai hak eksklusifnya namun, menarik semula permohonan tersebut daripada Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO).

Justeru itu, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah dalam satu hantaran menerusi akaun instagram baginda menjelaskan mengenai bahagian daging lembu yang dipanggil sebagai “Daging Harimau Menangis”.

“Noor Kartini TIDAK SALAH cuma…”

Menurut baginda, tindakan Datin Noor Kartini untuk mempatenkan jenama Daging Harimau Menangis itu tidak salah cuma perlu memberikan nama masakan itu.

Malah, baginda berharap agar penjelasan ini dapat difahami oleh semua orang termasuklah netizen dan followers baginda.

“Saya harap semua faham dan terima penjelasan saya… mungkin orang muda tidak tahu, tapi kalau tanya orang tua dia tidak salah!Cuma saya nak tahu, tetel tu dari bahagian mana… is it the belly?”

Baginda Permaisuri Agong juga sempat memuat naik menerusi entri berikutnya dengan berkongsi bahagian daging lembu yang dipanggil daging harimau menangis.

” pokok nya yg saya nak jelaskan, memang ada bahagian lembu yg di panggil harimau menangis …… saya ingat sama dgn daging tetel… kalau sy salah , minta maaf …. “ tulis baginda.

Sumber : XTRA

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading

Trending