Ramai hairan mcm mana Brunei xde kes C0vid baru. Ustazah Ini jelaskan kenapa - Rentas Asia
Connect with us

Uncategorized

Ramai hairan mcm mana Brunei xde kes C0vid baru. Ustazah Ini jelaskan kenapa

Published

on

MACAM MANA BRUNEI TIADA KES C0vid 19?

Macam mana Brunei boleh tak ada kes. Kalau ikutkan kes diorang dahulu agak tinggi juga.

Dengan izin Allah hari ini, dari live Ustazah Asma Harun.

Katanya, dia ada sahabat di Brunei. Sahabatnya beritahu, setiap waktu pagi, semua rangkaian televisyen, radio, atau apa media sekalipun, mereka mewajibkan bacaan surah Yassin baca juga dia hospital2 wad semua jabatan awam lain..

Sultan, Menteri Agama, rakyat ke apa, semuanya wajib membaca surah yassin.

Allahu.

Mungkin Allah nak lihat, sejauh mana kebergantungan kita kepada Allah, sekuat mana iman kita, sejauh mana kekuatan kita untuk meminta dengan Allah secara berterusan dan sejauh mana kita mampu mengekalkan akhlak yang baik.

Perasan tak apa yang berlaku pada Malaysia sekarang nih? Kita saling menyalahi sama satu lain, kita menghina, kita mengeji.

Allah nak uji kita. Jadi kita kena ingat. Semua ini milik Allah. Kita kena selalu meminta Doa dengan Allah. Kita tak boleh jaga kita tapi ingatlah Allah yang jaga kita. Buat apa Allah suruh, tinggal apa yang Allah larang.

Banyaklah Istighfar, berdoa, memuji Allah.

InsyaAllah.. Jom mula kan dari rumah setiap kita.. Moga Allah selam4tkan Malaysia…

Cc Fb majlis ilmu

KEBERKATAN SURAH YASSIN

Rasulullah SAW telah bersabda: “Bacalah Surah Yassin kerana ia mengandungi keberkatan.“

Berikut adalah beberapa keberkatan dan kebaikan yang dimaksudkan:

1. Apabila orang lapar membaca surah Yassin, ia boleh menjadi kenyang.

2. Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian.

3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.

4. Jika dalam ket4kutan boleh hilang perasaan t4kut.

5. Jika terpenjara akan dibebaskan.

6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya.

7. Jika ters3sat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.

8. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan
siks4nya.

9. Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.

10. Jika dibacakan kepada orang yang s4kit, terhindar daripada peny4kitnya.

Statisttik kes Terkini

Di samping Malaysia, dalam kalangan negara di Asia Tenggara, Indonesia dan Filipina turut menyertai senarai 80 buah negara yang mencatat lebih 100 ribu kes C0VID-19.

Indonesia merekod 869,600 kes dengan 25,246 kem4tian, di tangga 20 sementara Filipina melaporkan 494,605 kes dengan 9,739 kem4tian, di tangga 32.

Myanmar minggu ini melaporkan 132,865 kes di tangga 70 sementara Singapura melaporkan sebanyak 59,029 kes dan angka kem4tian kekal 29.

Thailand mencatat 11,262 kes dan 69 kem4tian; Vietnam mencatat 1,531 kes dan 35 kem4tian; Kampuchea mencatat 426 kes dan masih sifar kem4tian.

Tiada Kes Baru di Brunei

Tiada perubahan kes COVID-19 di Brunei 141 kes (2 kem4tian) sementara kes C0VID-19 di Laos sebanyak 41 kes dan sifar kem4ian

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Uncategorized

Menteri Kesihatan, Dr Adham Baba cadang tempoh kuarantin 3 hari bagi menteri, sekali kena sound dgn pakar

Published

on

Pakar peny4kit berj4ngkit Dr Adeeba Kamarulzaman membantah cadangan Menteri Kesihatan, Dr Adham Baba agar tempoh kuarantin selama tiga hari bagi menteri mungkin diperluas kepada ahli perniagaan atau orang awam di masa hadapan.

“Saya sama sekali tidak menganggap ini idea yang baik. Lebih baik tak ada kuar4ntin langsung,” kata Adeeba, yang merupakan anggota pasukan petugas penceg4han C0vid-19 Selangor (STFC).

Adham berkata penetapan kuarantin selama tiga hari, yang ketika ini hanya dikuatkuasa di kalangan menteri, mungkin akan diperluas bagi membuka sektor ekonomi.

Adeeba bagaimanapun berkata orang ramai memahami keperluan untuk membuka semula ekonomi tetapi perkara itu hanya boleh dicapai dengan menangani wabak tersebut terlebih dahulu.

“Peraturan (kuarantin) 10 hari ada sebab. Ini berdasarkan pada apa yang kita ketahui sekarang tentang virus, tempoh risiko penularan, bagaimana penyakit ini muncul.

“Seterusnya, ada kebimbangan seluruh dunia mengenai pengembangan varian dan apa kesannya terhadap vaksin semasa.

“Oleh itu, pembukaan sempadan secara sembarangan juga bukanlah idea yang baik. Memilih ekonomi berbanding kesihatan atau sebaliknya adalah dikotomi pal. su,” katanya di Twitter.

Dia juga meminta agar kerajaan membuat keputusan berdasarkan penemuan Sains.

Beberapa ahli parlimen semalam menuntut agar kerajaan menjelaskan keputusan untuk membenarkan menteri dikuar4ntin hanya selama tiga hari.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menjelaskan tempoh inkubasi C0vid-19 adalah antara dua hingga 10 hari.

Malaysia akan menerima bekalan v4ksin C0vid-19 pertama pada akhir bulan ini dan proses v4ksinasi akan bermula pada bulan Mac.

Terdapat kebimbangan bahawa beberapa v4ksin mungkin tidak berkesan terhadap varian baru C0vid-19 yang sudah bermut4si.

Afrika Selatan minggu ini menghentikan program vaksinasi AstraZeneca setelah data menunjukkan ia memberikan perlindungan minimum terhadap varian baru vir. us berkenaan.

Pihak berkuasa Afrika Selatan kemudian berkata mereka akan memulakan proses v4ksinasi secara bertahap untuk memerhatikan keputusan awal

Kementerian Kesihatan cadang teruskan sekatan rentas negeri, daerah

Kementerian Kesihatan mencadangkan larangan rentas negeri dan daerah dikekalkan susulan kejayaannya menurunkan jumlah kes dan kadar kebolehj4ngkitan C0vid-19.

“Hari ini cuma 10 hari bulan, (perintah kawalan pergerakan) masih berbaki 18 hari.

“Kita mohon rentas negeri dan daerah dikekalkan macam sekarang.

“Keupayaan untuk kita landaikan keluk Covid-19 ini penting diteruskan,” katan Menteri Kesihatan Adham Baba dalam sidang media hari ini.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading

Uncategorized

Selepas CEO KWSP Bertukar, Hari Ini Keluar Satu Berita Gembira Untuk i-Sinar Kategori 2

Published

on

Kuala Lumpur: Kementerian Kewangan dijangka mengumumkan pengeluaran i-Sinar tanpa syarat Isnin depan, menurut sumber yang rapat dengan perb.incangan tersebut.

Tambah sumber Astro AWANI itu, perbincangan masih dijalankan bagi mencari jalan untuk Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menyediakan peruntukan bagi pengeluaran tanpa syarat.

“MoF (Kementerian Kewangan) nyatakan vet0 untuk menyokong pelaksanaan pengeluaran i-Sinar tanpa syarat. KWSP sedang berb.incang tentang jumlah sebenar pengeluaran i-Sinar tanpa syarat.

“Perkiraan awal mendapati, KWSP jangkakan memerlukan RM 108 bili0n berbanding RM 55 bili0n jika i-Sinar bersyarat,” kata sumber itu lagi.

Sumber berkenaan turut memaklumkan, mesyuarat KWSP kini tertumpu kepada st.ruktur pembayaran termasuk sekiranya ia dibayar secara bersekali.

“Jika dibuat bayaran sekali, KWSP perlu menarik beberapa pelaburan di luar negara untuk meny0kong pr0ses pembayaran itu,” kata sumber tersebut.

Astro AWANI dimaklumkan, KWSP juga sedang meneliti pelaburan yang boleh dit.arik kembali bagi menjayakan i-Sinar.

Sementara itu, sumber yang sama mena.fikan dak.waan kononnya pertukaran Ketua Pegawai Eksekutif KWSP adalah disebabkan tidak selari dengan hasrat MoF.

Astro AWANI sedang menghubungi Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz untuk mendapatkan pengesahan.

Sumber : AstroAwani

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading

Uncategorized

Ini Amar4n Kepada Netizen Sekiranya Ini Makan Di Kedai. Premis Juga Akan Dikenakan Tind4kan Juga

Published

on

KUANTAN: Polis memberi amar4n kepada pelanggan di restoran, kedai makan dan gerai supaya tidak bertindak mencantumkan meja ketika berada di premis berkenaan.

Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Mohamad Noor Yusof Ali, berkata, tindakan mencantumkan meja melebihi dua orang seperti yang ditetapkan boleh dikompaun kerana melangg4r Prosedur Operasi Standard (SOP) ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Sehubungan itu, katanya, pelanggan yang berada di premis makanan diminta mematuhi SOP yang dikeluarkan Majlis Keselamatan Negara (MKN) iaitu dua pelanggan setiap satu meja.

“Saya beri amar4n bahawa polis akan bertindak tegas dengan mengeluarkan kompaun sekiranya didapati ada pelanggan yang mencantumkan meja. Patuhi SOP termasuk mengisi maklumat dan melakukan pemeriksaan suhu badan sebaik memasuki premis,” katanya hari ini selepas mengadakan Operasi Bersepadu Perdana yang memberi tumpuan pencegahan jenayah dan pematuhan SOP di sekitar bandar ini.

Mengulas operasi berkenaan, beliau berkata, pihaknya mempertingkatkan pemantauan sempena sambutan Tahun Baharu Cina yang memberi tumpuan kepada membanteras jenay4h di bank dan kedai emas.

“Ini kerana dua premis berkenaan menjadi sasaran penjenayah. Sebanyak 15 pasukan unit kereta peronda (MPV) ditugaskan melakukan pemantauan SOP di daerah ini secara berkala,” katanya.

sumber berita harian

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading

Trending