Jadi Tumpuan Orang Ramai Sehingga Ada Yang Datang Seawal 5 Pagi, Pemilik Tampil Beritahu Disebalik Nama Restoran Beliau - Rentas Asia
Connect with us

Uncategorized

Jadi Tumpuan Orang Ramai Sehingga Ada Yang Datang Seawal 5 Pagi, Pemilik Tampil Beritahu Disebalik Nama Restoran Beliau

Published

on

POKOK SENA: Restoran Roti Canai Janda yang diusahakan dua beranak berstatvs janda di Kampung Baru Derang, Pokok Sena dekat sini menjadi tvmpuan pelanggan termasuk dari luar daerah ini sejak tiga tahun lalu.

Pemilik restoran itu, Norasiah Abdul Rahman, 47, mengunakan slogan ‘Nlkmatnya Tak Terlupa’ sehingga menarik perhatian orang ramai yang melalui jalan pintas dari Pokok Sena ke Bandar Darulaman, Jitra.

Norasiah yang berpisah dengan suaminya sejak 2007 mengakui slogan itu memlkat ramai pelanggan untuk menikmati roti canai yang ditebarnya sendiri.

Menurutnya, dia dibantu anak sulungnya, Nurul Nadia Ismail, 27, yang juga ibu tunggal selepas ditlnggalkan suaminya awal tahun ini.

“Nama restoran ini diberi berdasarkan statvs saya sebagai janda dan setakat ini sambutan yang diterima sangat menggalakkan,” katanya ketika ditemui di restorannya di sini semalam.

Norasiah memberitahu, dalam sehari, dia dapat menjual kira-kira 400 biji roti canai dan antara sajian popular di restoran itu ialah roti canai sarang burung serta roti doll.

“Roti canai itu saya sendiri yang tebar dan kuah serta sambal pun saya masak sendiri,” katanya.

Norasiah mempunyai tiga orang anak termasuk anak kedua bernama Nurul Hidayah, 26, yang sudah berumah tangga dan menetap di Kuala Lumpur dan anak ketiga Mohd. Ariff Fahami, 21, yang tinggal bersama bekas suaminya.

Norasiah memberitahu, selain itu, antara menu lain yang dijual di restorannya ialah laksa, nasi campur dan pulut ikan kering.

Katanya, restorannya itu dibuka pada setiap hari bermula dari pukul 6 pagi hingga 1.30 petang.

“Bagaimanapun, ada beberapa pelanggan mula menunggu untuk minum dan makan di restorannya seawal pukul 5 pagi,” tambahnya.

Dalam pada itu, menurutnya, dia kecewa apabila terdapat segelintir masyarakat yang yang membuat pelbagai persepsi apabila menamakan restorannya itu dengan perkataan ‘janda’.

“Saya juga berdepan uslkan pelanggan lelaki, namun saya tidak mengendahkannya dan menganggap mereka sebagai pelanggan sahaja,” katanya.

Dia berkata, semangatnya tidak luntur berhadapan dengan tohmahan masyarakat kerana dia mahu mencari rezeki yang halal bagi menyara kedua ibu bapanya, Abdul Rahman Hashim dan Sofiah Ibrahim, masing-masing berusia 75 tahun.

Komen Orang Ramai

Kalau suami ttibe rajin pegi gerai ni hati2 . Kena follow skli . Bukan apa takvt tersangkvt pulak jadi madu

“Canai Janda nlkmat tak terlupa” sangat mengg0da. Harap3 laki yang makan di gerai ini kuat iman.

Dorang bukannya nak makan roti canai tu sebenarnya tp nak ng0rat janda tp terpaksa makan roti canai kerana tu je yg dorang ada jual kat situ.

Berhati ² niaga tu…takut d srang bini² orang sebab suaminya tiap² mlm mlmpi roti canai janda.

Sumber : UtusanOnline

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Uncategorized

Ini Pemohon Yang Layak Memohon i-Sinar Akaun Satu Yang Diupdate Oleh Pihak KWSP

Published

on

KUALA LUMPUR – Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan mengumumkan perincian i-Sinar pada awal minggu hadapan, berikutan pengumuman Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz pada sesi ucapan penggulungan Belanjawan 2021 hari ini.

Kriteria Pemohon dan bila boleh mohon

Syarat i-Sinar sebelum Layak Mengeluarkan Akaun 1 KWSP - Rakyat News

Menurut kenyataan KWSP, perincian itu merangkumi kriteria kelayakan ahli yang pendapatannya terkesan, termasuk mereka yang kehilangan pekerjaan atau mengalami pengurangan gaji.

“KWSP menjangkakan ahli yang memenuhi kriteria kelayakan boleh memohon bermula pertengahan Disember 2020, dengan pembayaran pertama sebulan selepas permohonan diluluskan,” katanya.

i-Sinar merupakan kemudahan tambahan kepada program bantuan Kerajaan lain dan juga inisiatif-inisiatif lain yang diperkenalkan KWSP ketika pandemik ini, seperti pengurangan
kadar berkanun syer pekerja, pengeluaran i-Lestari, dan juga Program Bantuan Majikan COVID-19 (e-CAP).

Budget 2021: i-Sinar now open to 8 million affected EPF members, limit increased to RM10,000

Ketika menyampaikan ucapan penggulungan Belanjawan 2021 di Dewan Rakyat hari ini, Tengku Zafrul mengumumkan kerajaan bersetuju pengeluaran wang daripada Akaun 1 KWSP melalui program i-Sinar dibuka kepada semua lapan juta ahli yang menghadapi masalah kewangan.

Menurut beliau, mereka cuma perlu memohon di dalam talian atau hadir di mana-mana pejabat KWSP.

Komen Netizen tentang pengeluaran kwsp

“Masih BERSYARAT dan kena tunjuk bukti bagai…….di situ dah nampak tak ikhlas membantu pencarum”

“Semua layak memohon,tapi..Blum Pasti layak….yg Kita mahu, semua ahli kwsp dpt one off sehingga 10k bergantung of acc 1 masing2..”

“MK memang ada maklum tadi semua pencarum kwsp layak untuk pengeluaran 10K dari akaun 1 tetapi kepada yang TERJEJAS. Maknanya tetap berSYARAT. Apa2 pun kita tunggu update terbaru dari kwsp..”

Sumber : Malaysia Gazette

Menteri Kewangan Beritahu Bagaimana Pencarum Ingin Keluarkan Akaun 1 KWSP Selepas Dibenarkan Oleh Kerajaan

Program i-Sinar Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan diperluaskan kepada semua ahli yang terjejas dengan lapan juta pencarum bakal mendapat manfaat.

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz, berkata had pengeluaran i-Sinar juga dinaikkan daripada RM6,000 kepada RM10,000, membabitkan peruntukan RM70 bilion.

Beliau berkata demikian ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang (RUU) Perbekalan 2021 peringkat dasar bagi kementeriannya di Dewan Rakyat, hari ini.

HAD RM10 RIBU SAHAJA MAKSIMUM

Kerajaan bersetuju KWSP I-sinar kepada semua ahli yang terjejas pendapatan, setiap ahli boleh mengeluakan dari akaun 1 dengan had maximum RM 10 ribu.

Perkara ini disampaiakn oleh Menteri Kewangan, Dato’ Sri Tengku Zafrul dalam satu persidangan di Parlimen hari ini.

“Program i-Sinar diperluas kepada semua ahli KWSP yang terjejas pendapatan mereka. Tidak kira sama ada hilang pekerjaan atau terkurang pendapatan tahun ini, mereka layak memohon,” katanya dalam persidangan tersebut.

Tambahnya lagi, Program i-Sinar kini dibuka untuk kesemua 8 juta pencarum KWSP yang terjejas, dengan jumlah pengeluaran maksimum meningkat kepada RM10,000.

CARA MEMOHON

Ahli pencarum hanya perlu memohon menerusi atas talian atau pergi ke mana-mana cawangan KWSP terdekat.

Sumber : BHARIAN ONLINE / SIAKAP KELI

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Continue Reading

Uncategorized

Anwar Beritahu Rakyat Masih Belum Boleh Keluarkan KWSP Akaun Satu 10k. Ini Sebabnya Anwar Beritahu

Published

on

KUALA LUMPUR – Keputusan maj0riti pembngkang untuk tidak menyok0ng cadangan mengadakan undian secara belah bahagi kerana tidak mahu mengganggu Belanjawan 2021 di peringkat awal memandangkan masih terdapat proses yang perlu dilalui.

Ketua Pembngkang, Datuk Seri Anwar berkata, Belanjawan 2021 masih boleh ditolak pada bacaan dan perbahasan seterusnya sekiranya ia tidak memenuhi asplrasi rakyat.

Sehubungan itu, beliau mengingatkan ahli Parlimen kerajaan supaya jangan meraikan ‘kemenangan’ terlalu awal kerana Belanjawan 2021 masih boleh ditolak di peringkat jawatankuasa setelah lulus di peringkat dasar.

“Masih terlalu awal untuk mereka merayakan berlebihan, walhal yang kita fikirkan ini bukan soal kemenangan p0litik tetapi kemenangan rakyat dan kebajlkan rakyat.

“Kita ambil keputusan untuk tidak (undi) berbelah bahagi, (kerana) tidak mahu ganggu di peringkat awal.

“Hal ini kerana ada gambaran tidak tepat dalam kalangan rakyat, kalau kita tolak sepenuhnya ia akan menjejaskann gaji penjawat awam, elaun buat petugas barisan hadapan dan kemudahan lain serta bantvan rakyat,” katanya di Parlimen hari ini.

Terdahulu, Dewan Rakyat meluluskan Rang Undang-undang (RUU) Perbekalan 2021 di peringkat dasar melalui undian suara selepas sebahagian besar ahli Parlimen termasuk pembngkang tidak meny0kong cadangan undian secara belah bahagi.

Perbahasan Belanjawan 2021 ini akan diteruskan ke peringkat jawatankuasa. Pusingan undian seterusnya akan menyaksikan sama ada belanjawan tersebut diluluskan dengan sebarang pindaan atau sebaliknya.

Dalam pada itu, Anwar menegaskan pada minggu hadapan, semasa perbahasan di peringkat jawatankuasa dan bacaan RUU Perbekalan peringkat ketiga, blok pembngkang akan menolak Belanjawan 2021 sekiranya ia tidak memenuhi aspirasi rakyat.

Komen Orang Ramai

Betol, perjvangan untuk menolak bajet belum selesai. Kita terus teguh berdiri dibelakang bakal PM mandat raykat ni untuk menolak bajet. Kami bukan nak kwsp, kami bukan nak sgt m0ratorium, kami nak PM baru (dilaung sambil berdiri dgn mata dibesarkan).

Harus ditolak m0ratorium bersyarat dari bank untuk m40 menysahkan…bukan 6 bulan pun hanya 3 bulan sahaja.

Sekiranya kwsp cakap tak serupa blkin, tetap bagi syarat pelikk2 & ramai yg tak dapat wlthdraw, maka boleh tolak bdget.. Kadang2 dlm parlimen sembang memang manis2 sebab nak dapat sok0ngan, sebab tu kena bagi warnlng.

Sumber : Sinar/FBAnwar

Continue Reading

Uncategorized

Ini Respond Tun M Selepas Tolak Belanjawan 2021

Published

on

MENOLAK BELANJAWAN

Menurut Page FB Tun M ni respond beliau semasa tolak belanjawan

1. Apabila cuma 13 ahli Parlimen bukan Kerajaan bangun untuk tolak belanjawan 2021, undi belah bahagi tidak dapat dilakukan kerana ia memerlukan 15 ahli.

2. Apabila ini berlaku, ia bermakna bahawa Kerajaan yang dipilih rakyat boleh dijatuhkan di tengah jalan dan diganti dengan Kerajaan pintu belakang. Pilihanraya tidak bermakna lagi.

3. Kerajaan yang didiri melalui rasuah dan sogokan pada Ahli Parlimen, dan Kerajaan yang korup boleh pula disokong oleh Ahli Parlimen pembangkang tanpa sedikitpun berasa bersalah kerana mungkir janji kepada rakyat.

4. Inilah apa yang telah berlaku di Dewan Rakyat hari ini.

5. Bagi saya dan semua ahli Parti Pejuang, serta beberapa ahli Parlimen yang lain, kami tetap berpegang kepada janji kami untuk menolak belanjawan seperti yang dinyatakan sebelum ini.

6. Apabila kami mengambil pendirian, kami tidak berganjak atas dasar amanah dan tanggungjawab kami sebagai wakil kepada rakyat.

7. Kami tetap dengan pendirian menentang apa sahaja bentuk rasuah dan kami berharap yang rakyat juga akan sedar dan menolak rasuah. Hanya dengan penolakan rasuah sahaja yang kehancuran negara dapat di elak.

8. Perasuah, penjenayah dan segala bentuk penyamun boleh bentuk Kerajaan hanya dengan mengguna wang untuk membeli undi dan wakil pilihan rakyat.

9. Apabila mereka yang tidak berprinsip, yang tidak berkualiti, yang sanggup menggadai amanah rakyat demi kepentingan peribadi mendiri Kerajaan, maka negara akan dijual untuk memenuhi ketamakan diri mereka.

10. Saya, Ahli Parlimen Langkawi, dan tiga lagi Ahli Parlimen Pejuang, Mukhriz Mahathir (Jerlun), Amiruddin Hamzah (Kubang Pasu) dan Shaharuddin Md Salleh (Sri Gading) tetap tidak berganjak dengan pendirian kami menolak Belanjawan 2021.

sumber : page fb tun mahathir

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Continue Reading

Trending