Ustaz Ebit kongsi gambar keluarga miskin, sekali Ustaz Abu Syafiq cakap haram - Rentas Asia
Connect with us

Semasa

Ustaz Ebit kongsi gambar keluarga miskin, sekali Ustaz Abu Syafiq cakap haram

Published

on

Ustaz Ebit Lew memang terkenal dengan sikap pemurah dan suka membantu mereka yang dalam kesusahan. Terbaru perkongsian beliau mengenai kedaifan sebuah keluarga tular di media sosial. Berikut perkongsian Ustaz Ebit

Setelah saya menangis. Air mata rasa bahagia sangat…Setelah berbelas tahun mereka hidup begini. Tinggal di tempat begini. Saya pusing tanya dekat 4 rumah walau hujan basah.. Akhirnya Allah izinkan saya dapat rumah sewa rm800 sebulan. Besar rumah selesa. InsyaAllah saya akan bayarkan sampai bila-bila selagi mampu. Cuma tadi repair elektrik dan air sampai dekat isya. Saya call ambulans swasta bawa pakcik tadi ke hospital untuk dapatkan rawatan.

Masa masuk rumah adik-adik ni berlari cop bilik. Yeye pindah rumah. Yeye pindah rumah. Betul ke ustaz pindah rumah. Besarnya rumah ni ustaz. Selesanya. Betul ke ustaz nak bayar? Yer adik. Allah gerakkan semua ni.

Masa dalam kereta adik ni kata ustaz. Dia menangis. Nak qada solat semua. Sedih pula rasanya. Makin hiba bila diaorang ulang. Ustaz jangan lupakan kita orang tau.

Esok saya dah upah orang elektrik dan orang paip repair air. Tengok wirering. Lepas tu nak cari perabot baru dan tilam. Serta nak beli baju-baju dan selipar. Adik ni ada tiada selipar pun. Berebut makan kfc. Semua suka kentang putar. Kena beli set satu-satu lain kali.

Pakcik yang str0oke tadi sebelum naik ambulans pesan pada saya. Setelah saya nasihatkannya bahawa anak ini esok bakal jadi pemimpin. Ustaz kalau boleh tolong hantar anak saya belajar yer.

Ya Allah. Hati ini sedih sayu. Saya cuma datang untuk membantu. Tak sanggup nak tinggal manusia tidur ditepi sampah. Maaf saya benar-benar terkejut sangat. Saya menangis dari tadi. Malam ni baru saya boleh senyum. Maafkan saya jika ada sesiapa hadir tadi saya tak senyum. Saya sayang semua. Kita semua sebuah keluarga. Janganlah salahkan sesiapa.


Namun begitu, ada yang kurang senang dengan pendedahan gambar tersebut. Melalui satu status Facebook oleh Ustaz Abu Syafiq yang tidak bersetuju jika gambar mereka yang tidak berkempuan dan tidak berbajvu di muat naik ke sosial media

Menurut Ustaz Abu Syafiq lagi, Meletak gambar dan video orang miskin yg susah sehingga memalvkan dia adalah ‘a1ib. Har4m!

Semoga niat baik Ustaz Ebit menjadi sumber inspirasi kepada yang lain. Namun begitu perkara – perkara yang melibatkan sensetiviti masyarakat  perlu di lihat kembali

Apa kata anda? Kongsikan bersama kami

 

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Semasa

Tak Nak Rugi Batal Majlis Kahwin Walaupun Pengantin Lelaki Demam, Jadi Punca Lebih 250 Tetamu Positif C0v19

Published

on

Hanya sempat bergelar isteri kurang dari seminggu, seorang wanita dari India terpaksa menerima kenyataan suaminya sudah mennggaI dnia akibat C0vid19.

Kenyataan itu harus ditelan selepas pasangan itu meIanggar perintah berkurung di negara berkenaan demi untuk melangsungkan majlis perkahwinan besar-besaran.

Menurut USA Today, seorang pengantin lelaki berusia 30 tahun disahkan mennggaI dnia dan menjadi penyebar C0vld19 yang telah menjngkiti 80 orang tetamu mereka yang hadir.

Majlis besar-besaran itu berlangsung pada 15 Jun lepas dengan kehadiran lebih 360 tetamu di Paliganj. Keluarga pengantin lelaki tersebut juga dilaporkan tetap bertegas untuk meneruskan majlis meskipun dia mengalami demam panas sebelum itu kerana tidak mahu menanggung kerugian jika ia dibataIkan.

Walaupun dia (pengantin lelaki) berasa kurang sihat pada 14 Jun dan mahu majlis ditangguhkan namun ketua keluarga kedua-dua pihak tidak bersetuju, dengan alasan akan mengalami kerugian yang sangat besar.”

Pada hari perkahwinannya, suhu badan dia dilaporkan sangat tinggi dan ramai sanak saudara mula berasa risau serta turut berharap ianya tiada kena mengena dengan C0vld19. Pihak keluarga dikatakan telah memberi ubat jenis panadoI kepada lelaki tersebut namun keadaannya menjadi semakin teruk selepas itu.

Menurut New York Post, lelaki itu dilaporkan mennggaI dnia dua hari kemudian ketika dalam perjalanan ke hospital namun myatnya telah dib4kar sebelum sempat pihak berkuasa menjalankan ujian C0vld19 ke atasnya.

Bagaimanapun, dia dipercayai menjadi penyebar utama vrus itu di kawasan terbabit apabila hampir 300 individu disahkan positf hanya seminggu selepas majlis itu berlangsung.

Kampung itu kini ditutup dan dikawal ketat daripada mana-mana individu yang mahu masuk atau keluar dari situ.

Jurucakap pihak berkuasa di bandar itu berkata,

Keutamaan kami sekarang adalah untuk mencegah jngkitan ini dan putuskan rantaian.”

Pengantin perempuan itu bagaimanapun dilaporkan negatf C0vld19. Kebanyakan tetamu mereka terdiri daripada kakitangan sekolah, guru dan murid-murid kerana bapa pengantin lelaki merupakan seorang guru.

LM/IndianExpress / ONLINE MALAYA

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima
Kasih!

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas
komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir
panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga
tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala
komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Continue Reading

Semasa

Ini Respond Si Abang Terhadap Sikap Adiknya Yang Tak Sangka Sebenarnya.

Published

on

KOTA TINGGI: “Nak kurang ajar dengan orang tua pun dia takut, inikan lagi nak merompk bank yang terdapat ramai orang.”

Begitu kata abang kepada remaja lelaki berusia 19 tahun yang m4ut ditembk pengawal keselamatan dalam kejadian rompkan di sebuah bank di Air Tawar 5, di sini, petang kelmarin.

Azhari A Bakar, 31, berkata adik bongsunya, Azhar, 19, yang juga orang kurang upaya (OKU) disleksia disifatkan seorang lurus bendul, menyayangi ibu mereka dan peramah.

Katanya, pada hari kejadian, Azhar yang lebih mesra dipanggil Doyok keluar dari rumah seorang diri kira-kira jam 1 tengah hari dengan memandu Proton Wira tanpa sempat menjamu masakan kari ayam yang dimasak ibu mereka.

“Malam sebelum itu, dia ada maklumkan mahu ke Mersing kata nak ikut kawan pergi cari kerja. Siangnya nampak dia tidak bersiap lagi, mak pun suruh dia keluar beli lauk. Namun, tidak lama selepas itu dia keluar semula.

“Kemudian, polis telefon rumah tanya pasal adik punya kad pengenalan mana…lesen memandu mana. Saya ingatkan dia kena tahan sebab tiada lesen memandu, tetapi dimaklumkan arwah kena tembk.

“Secara fizikal, dia (Azhar) nampak normal. Padahal, baru kelmarin (Rabu lalu) kami menyambut hari jadinya di sebuah restoran makanan laut berhampiran. Dia belanja adik-beradik makan,” katanya ketika ditemui di kediaman keluarga di Felda Semenchu di sini, semalam.

Katanya, ibu mereka menangis kerana terlalu sedih dengan kejadian yang menimpa arwah.

AZHARI menunjukkan gambar Azhar bersama ibu mereka. FOTO MOHD AZREN JAMALUDIN
AZHARI menunjukkan gambar Azhar bersama ibu mereka. FOTO MOHD AZREN JAMALUDIN

“Hati mak mana tidak sedih apabila mendengar khabar berita itu. Mak terduduk, menangis.

“Malah, hati saya juga sakit, orang tuduh…(mereka) tak tahu cerita. Saya tahu ada orang di belakang…dia (Azhar) buat kerja itu bukan seorang, mesti ada kawan yang suruh,” katanya.

Katanya, dia rasa amat sedih dengan nasib menimpa adiknya dan tidak sanggup melihat video kejadian yang tular sejak kelmarin.

“Video itu saya tidak mahu tengok, tidak mahu percaya. Satu kampung semua kenal dia…lurus sangat orangnya. Kalau ada majlis rewang (kenduri), dia mesti sukarela bantu orang kampung.

“Saya mengharapkan ada keadilan (siasatan) buatnya. Saya mohon jangan menghukum,” katanya.

MARDIAH MAT RIPI
MARDIAH MAT RIPI

Ibarat nyawa di hujung sabit

“Nyawa saya ibarat berada di hujung sabit dan hanya Allah SWT sahaja tahu perasaan saya ketika menjadi tebusan dalam rompkan bank di Air Tawar 5 (Kota Tinggi), semalam (kelmarin).”

Pembantu kedai pakaian, Mardiah Mat Ripi, 26, yang dijadikan tebusan berkata, kejadian berlaku begitu pantas kerana tiba-tiba lehernya diacu dengan sabit dan diheret masuk ke bank oleh perompk itu.

Katanya, sebelum itu dia bersandar di dinding di luar bank kerana menunggu ibunya, Ratnah Ahab, 56, berurusan di dalam premis terbabit.

“Saya masih terbayang-bayang insiden itu, rasa takut sangat. Memang nyawa dekat hujung sabit. Hendak lari ke kiri atau ke kanan tidak boleh mahupun nak (tunduk) ke bawah pun tak boleh sebab sabit diletakkan di leher.

“Saya cuma ingat pegawai bank cakap dengan perompk itu…sabar encik, jangan apa-apakan budak (Mardiah).

“Perompk itu cakap, ‘aku nak duit, aku pun tak nak buat benda ini, sebenarnya tetapi bos aku suruh’,” katanya.

Menurutnya, pelanggan lain yang berada di dalam bank turut bertanya kepada perompk itu selain cuba untuk menenangkan keadaan.

“Bagaimanapun, perompk itu cakap ‘aku tak nak buat benda ini, tapi aku terpaksa (sebab) adik aku ada pada dia. Kalau tak dapat duit adik aku m4ti.’

“Saya rasa lama sabit berada di leher dan ibu saya juga merayu kepada perompk supaya saya tidak dicederakan,” katanya.

Mardiah berkata, perompk itu kemudian cuba beralih tebusan kepada ibunya lalu menolaknya, tetapi ibunya yang mengalami sakit kaki pula terjatuh.

“Perompk itu cuba memaksa mak saya untuk berdiri dan ketika dia tunduk untuk membangunkan mak secara paksa, pengawal keselamatan bertindak pantas melepaskan tembkan ke arah
perompk.

“Saya terkejut melihat perompk terbaring. Saya pegang tangan mak dan cakap cepat lari,” katanya.

Menurutnya, insiden itu adalah mimpi ngeri dalam hidupnya yang tidak akan dilupa sepanjang hayat.

Katanya, dia amat bersyukur kepada Allah kerana mereka terselamat dalam kejadian berkenaan.

“Saya rasa memang mimpi ngeri sebab selalunya tengok dalam drama sahaja kejadian seperti ini. Rupa jadi pada diri sendiri.

“Saya membayangkan akan m4ti kena bnuh. Saya bersyukur sangat kerana Allah selamatkan saya dan mak,” katanya.

Harian Metro semalam melaporkan seorang penjenayah m4ut ditembk pengawal keselamatan di sebuah bank dalam satu insiden rompkan membabitkan tebusan, kelmarin.

Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Superintendan Ashmon Bajah dipetik berkata, kes cubaan samun dan cubaan bnuh itu berlaku pada jam 2.04 petang.

Suspek yang bersenjatakan sebilah sabit masuk ke kawasan kaunter bank dan mengacukan senjata di leher seorang wanita tempatan yang juga pelanggan bank terbabit.

Bertindak atas keselamatan pelanggan dan pekerja bank, pengawal keselamatan melepaskan tembkan menggunakan pump gun yang mengenai rusuk kanan suspek.

Suspek kemudian disahkan meninggl dunia di tempat kejadian.

Continue Reading

Semasa

Polis Diraja Malaysia Membuat Keputusan Untuk Pengguna Pengangkutan Awam Darat. Sila Ambil Perhatian Kepada Pengguna Jalanraya

Published

on

KUALA LUMPUR – Pengguna pengangkutan awam darat dan penunggang motosikal yang sebelum ini dilarang untuk melakukan pergerakan perjalanan antara negeri bermula 7 hingga 10 Mei ini kini dibenarkan berbuat demikian.

Ini kerana Polis Diraja Malaysia telah membuat keputusan untuk membenarkan pengguna kedua-dua platform pengangkutan itu merentasi negeri dalam tempoh sehingga Ahad ini seperti ditetapkan.

Bagaimanapun mereka disyaratkan untuk wajib mendaftar dalam aplikasi Gerak Malaysia dan mengemukakan segala butiran alamat asal dan alamat destinasi yang dituju seperti dijadualkan dan menjana kod Respond Pantas atau Kod QR seperti dikehendaki polis untuk pemeriksaan dan pengesahan di sekatan jalan.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Komisioner Datuk Huzir Mohamed berkata, keputusan itu diambil selepas pemerhatian dan kajian sepanjang lebuh raya dan jalan persekutuan melibatkan pergerakan orang terkandas dari Kuala Lumpur mendapati begitu lancar tanpa sebarang masalah kesesakan.

MGF060520_PC-PERGERAKAN-NEGERI_09

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman Datuk Huzir Mohamed dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Kuala Lumpur. foto SYAFIQ AMBAK, 06 MEI 2020.

“Kerajaan telah membenarkan pergerakan antara negeri bermula hari ini hingga 10 Mei ini dan pergerakan hari ini dalah mereka yang diluluskan pergerakan keluar dari ibu kota.

“Pemerhatian dan kajian sepanjang lebuh raya dan jalan persekutuan mendapati pergerakan kenderaan berjalan lanar.

“Dengan mempertimbangkan situasi demikian PDRM telah membuat keputusan untuk membenarkan pergerakan antara negeri menggunakan pengangkutan awam darat yang mempunyai permit sah daripada pihak berkuasa dan penunggang motosikal,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Namun, beliau mengingatkan orang ramai yang menggunakan kenderaan pengangkutan awam darat atau motosikal hendaklah mendapatkan kelulusan pergerakan antara negeri melalui aplikasi Gerak Malaysia atau secara manual dari balai polis berhampiran.

“Kebenaran pergerakan antara negeri hanyalah untuk orang yang terkandas di kampung yang berkeinginan untuk kembali ke kediaman masing-masing atau mereka yang pergi dan balik bekerja sahaja.

“Malah pergerakan ini adalah mengikut jadual yang ditetapkan PDRM iaitu 7 Mei dari Kuala Lumpur, 8 Mei dari Perak, Johor dan Kelantan, 9 Mei adalah dari Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan Melaka dan Pahang, manakala 10 Mei adalah pergerakan dari Selangor, Negeri Sembilan dan Terengganu,” ujarnya.

“PDRM sekali lagi mengingatkan orang ramai agar sentiasa menjaga keselamatan diri serta mengaalkan penjarakan sosial sepanjang masa,” tegasnya.-

Sumber : MalaysiaGazette via Doja Reacher

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Continue Reading

Trending