Menteri Tanya Apa Cadangan Rakyat Untuk Belanjawan 2021 Dari 3 Matlamat Utama Yang Diberi, Tak Sangka Ramai Komen Benda Yang Sama - Rentas Asia
Connect with us

Uncategorized

Menteri Tanya Apa Cadangan Rakyat Untuk Belanjawan 2021 Dari 3 Matlamat Utama Yang Diberi, Tak Sangka Ramai Komen Benda Yang Sama

Published

on

KUALA LUMPUR: Belanjawan 2021 yang akan dibentangkan di Parlimen 6 pada November ini, mungkin jauh berbeza berbanding tahun sebelum ini mengambil kira lmpak kehadiran pandemlk C0VID 19.

Krisls pandemlk yang bukan sekadar meng0rbankan nywa, tetapi turut menjjaskan struktur ekon0mi itu semestinya mengndang cabran cukup besar bagi kerajaan untuk tampil dengan belanjawan yang benar-benar bersifat inklvsif.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, sebelum ini menyatakan empat teras utama akan menjadi paksi kepada Belanjawan 2021 termasuk sokongan bersasar kepada gol0ngan mudah terjjas akibat pandemlk C0VID 19.

Selain meny0kong industri melalui insentif, tumpuan juga pastinya kepada usaha menyelamatkan nywa dan dalam masa sama mengekalkan mata pencarlan rakyat.

Paling penting, apa inti pati yang perlu dimasukkan dalam belanjawan tahun depan dalam usaha kerajaan mengekang penvlaran C0VID 19, pada masa sama memvlihkan ek0nomi dalam keadaan svkar sekarang ini.

Menerusi hantaran dari laman facebook Tengku Zafrul serta dik0ngsi oleh kementerian kewangan, beliau bertanyakan pada rakyat apakah cdangan untuk belanjawan 2021.

Cdangan tersebut pula berdasarkan pada 3 matlamat utama iaitu Kesejahteraan Rakyat, Kelangsungan Perniagaan dan Ketahanan Ekonomi.

Menerusi ruangan komen yang dilihat, rata rata orang ramai memberikan komen yang sama berkaitan permintaan pengeluaran KWSP akaun 1.

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najlb Tun Razak berkata semalam, kebenaran itu bertujuan untuk membantv rakyat yang terjejjas bagi kegunaan mndesak.

Najib turut mencadangkan agar perm0honan tersebut boleh dipertlmbangkan dengan syarat pemohon juga tandatangan surat aku janji untuk berjanji mencarum semula pengeluaran ‘one-off’ itu dalam tempoh dua tahun akan datang selepas ekonomi puIih tidak termasuk caruman bulanan biasa.

“Saya nak nasihatkan bahawa dividen KWSP biasanya lebih tinggi berbnding kadar faedah simpanan bank dan simpanan KWSP adalah amat penting untuk usia tua selepas bersara.

“Sebab itu, jangan membuat pengeIuaran KWSP jika tiada kegunaan mendessak,” katanya dalam hantaran di laman Facebook miliknya, semalam.

Antara Komen Yang Diberi

Selain itu, duit kwsp dlm akaun 1 jg boleh dipertimbngkn utk dikeluarkan bg pekrja yg tlh diberhntikn atau pun mn2 individu yg layak iaitu yg mempunyai duit dlm akaun 1 KWSP.

Ini bertujuan, agar duit tersebut dpt digunakan utk tujuan perbelanjaan keluarga selama tempoh PKPB / PKPD.

Sy amat yakin bahawa kerajaan mempunyai slstem data yg terbaik, yg dpt mengesan golongn individu yg masih bekerja ataupun tidak.

Jika masih bekerja, sebaiknya utk mengeluarkan jumlah duit kwsp sebanyak 3 – 5k shj.

Tetapi jika sdh berhnti krja dn x mempunyai pendapatn lain, sebaiknya dikeluarkanlah amaun yg selayaknya itu dari 8k – 10k, rn kvasa membeli skg lebih tinggi dan serba serbi skg memerlukan wang.

Tengku Zafrul,Dato pertimbang kan la cadangan kami untuk pengeluaran accunt 1 yg benar2 layak kerana ia akan dapat membantu kami menampung perbelanjaan rumah dan perniagaan. dato terbaek menteri kewangan semoga terus di beri keslhatan yg baik dan sentiasa di permudahkan segala urusan amin2.

Sumber : BH/TV3/FBTengkuZafrul

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Uncategorized

Pengeluaran Akaun Satu i-Sinar Masih Ketat Walaupun Memenuhi Kriteria. Andaikata Rakyat Susah Dapat, Najib Akan Buat Ini Tolong Rakyat

Published

on

Ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang memenuhi kriteria kelayakan boleh memohon program i-Sinar bermula pertengahan Disember ini.

KWSP dalam satu kenyataan hari ini berkata pembayaran pertama akan bermula sebulan selepas permohonan diluluskan.

“KWSP akan mengumumkan perincian i-Sinar pada awal minggu hadapan, berikutan pengumuman Menteri Kewangan, Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz pada sesi ucapan penggulungan Belanjawan 2021 hari ini.

“Perincian ini merangkumi kriteria kelayakan ahli yang pendapatannya terkesan, termasuk mereka yang kehilangan pekerjaan atau mengalami pengurangan gaji,” katanya.

RAKYAT MULA RISAU BILA ADA KRITERIA

Syarat i-Sinar sebelum Layak Mengeluarkan Akaun 1 KWSP - Rakyat News

Najib Razak memuat naik 1 status berkenaan lulusnya pengeluaran akaun 1 kwsp secara on off.

Beliau juga sedar ada rakyat yang risau kerana tidak dapat memenuhi kriteria yang telah ditetapkan.

Didalam kenyataan Najib Razak, beliau beritahu apa akan Barisan Nasional lakukan jika kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin munkir janji.

Now Najib Razak claims RM2.6b were channeled into a bank account handled by his officers - News

Saya perhatikan ada yang bimbang bahawa proses pengeluaran skim i-Sinar KWSP akan tetap rumit..

Seperti yang dimaklum Menteri Kewangan petang tadi dalam Dewan Rakyat, dia hanya mendapat persetujuan dari KWSP pada pagi ini.

Hanya dipersetujui KWSP dan Menteri Kewangan pagi hari ini.

Sebab itu, marilah kita bersabar untuk seketika dan berilah sedikit ruang bagi KWSP mengumumkan secara terperinci berhubung proses baru bagi skim yang telah ditambahbaik pagi ini.

Saya dan BN bersangka baik bahawa KWSP akan permudahkan segala pengeluaran dan tidak akan menyusahkan atau sengaja menafi hak Rakyat untuk mengeluarkan wang mereka sendiri.

Jika masih rumit atau menyusahkan, BN masih ada peluang untuk menolak bajet pada undian peringkat jawatankuasa.

Jikapun bajet diluluskan sepenuhnya dan kerajaan masih tidak tepati janji mereka pada kita dan Rakyat, saya dan BN masih ada cara serta jalan untuk tuntut kerajaan penuhi tuntutan-tuntutan ini.

Seperti yang saya sebut tadi, sama ada bagi komitmen kelulusan automatik moratorium atau pengeluaran KWSP, PEMUDA UMNO berjanji untuk memantaunya dari segi perlaksanaannya.

Mohon semua berhubung dengan pemimpin-pemimpin UMNO dan BN di cawangan masing-masing sekiranya masih dipersulitkan dengan pelbagai syarat tidak munasabah.

Jika komitmen serta janji kerajaan PN ini tidak tertunai maka BN akan mengambil tindakan lanjut.

Sumber : Sinar Harian / FB Najib Razak

Artikel By: AwattSyeikhh Network

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Continue Reading

Uncategorized

Joy Revfa Tampil Resond Beritahu Sesuatu Berkenaan Da’i Syed Selepas Kecoh Kisah Kurang Menyenangkan

Published

on

Pernah dikaitkan mempunyai hubungan istimewa dengan Da’i Syed, nampaknya usahawan kosmetik Joy Revfa turut terkena tempias berhubung kontroversi terpalit pendakwah muda itu.

Joy mendedahkan dia menerima banyak mesej bertanyakan mengenai dakwaan tersebut. Namun, Joy berkata Da’i Syed suka mengusik dan kelihatan nakal namun tidak pernah berkelakuan tidak senonoh terhadap wanita.

“Sejak isu itu menjadi tular, saya terima banyak DM dan ramai netizen yang tag nama saya ruangan komen berita berkaitan Da’i Syed.

“Sebenarnya, Da’i Syed ini memang nampak nakal dan suka mengusik walaupun dia seorang pendakwah. Tapi sepanjang berkawan dengan dia, tak pernah lagi dia aniaya perempuan. Dia juga menghormati saya sebagai seorang kakak,” katanya.

Dalam pada itu, Joy berkata tuduhan dan dakwaan yang dilemparkan kepada Syed itu sesuatu yang serius dan meminta pihak yang terlibat tampil membuat laporan polis jika dakwaan itu benar.

“Bagi saya tuduhan yang dibuat itu berat dan serius. Tapi sekiranya dakwaan itu benar, mohon mangsa yang terlibat itu tampilkan diri supaya kedua-dua pihak tak teraniaya. Daripada apa yang saya baca dan faham, individu yang membuat dakwaan itu bukan mangsa,” katanya.

Sumber: Rotikaya

Pendakwah muda dit4han polis disyaki r0gol kenalan wanita. Bagaimana Mgsa Dir0gol didedahkan

KUALA LUMPUR – Seorang penyanyi yang juga merupakan penceramah agama bebas telah dit4ngkap polis malam tadi atas dakwaan disy4ki mer0gol seorang wanita yang juga kenalannya dalam media sosial di Shah Alam pada tahun lalu.

Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Baharudin Sahat berkata, saspek berusia 25 tahun itu dit4han sekitar 11 malam tadi selepas hadir ke Ibupejabat Polis Daerah Shah Alam untuk memberi keterangan ekoran laporan polis daripada mngsa r0gol pada Rabu lalu.

Katanya saspek didakwa melakukan perbuatan ji-jik itu di Studio I-Soho, Seksyen 7, Shah Alam dalam kejadian pada 11 September tahun lalu.

“Dalam kejadian sekitar jam 8 malam itu mngsa perempuan berusia 23 tahun telah keluar dengan sasp3k yang baru dikenali di laman sosial Instagram dengan menaiki kereta milik saspek jenis BMW untuk membuat perbincangan berkenaan masalah kem-urungan yang dihadapi dengan kaedah perubatan Islam.

“Suspek telah membawa mngsa makan di kedai makan di kawasan Batu 3, Shah Alam dan selepas makan, mngsa telah dibawa ke rumah saspek di Seksyen 7 dengan alasan untuk memberikan penerangan bagaimana boleh keluar dari peny4kit kemu-rungan.

“Mngsa telah dir0gol oleh saspek dan mngsa tidak terdaya hendak mel4wan serta tidak tahu cara mahu keluar dari tempat tersebut,” katanya dalam kenyataan malam tadi.

Pada keesokan hari, selepas kej4dian iaitu 12 September 2019 lalu sekitar jam 6.40 pagi, saspek telah didakwa memberikan am4ran kepada mangsa supaya merah4akan apa yang berlaku dan memberi am4ran yang mangsa sentiasa dipantau setiap masa.

Menurut beliau, saspek terus menghantar mngsa ke bawah lobi apartment dan mangsa menaiki Grab untuk pulang ke rumah sewa mngsa di Subang Jaya.

Bagaimanapun pada 23 September 2019 mngsa telah dimasukkan ke Hospital Kajang kerana mengalami tek4anan peras4aan serta dirujuk ke rawatan psiki4tri.

“Pada Oktober 2019, mngsa telah balik ke rumah keluarga di Triang, Pahang serta telah mendapat raw4tan semula di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah Temerloh dan dit4han di wad psiki4tri selama lima hari.

“Pihak Hospital Temerloh telah mengatakan mngsa telah mengalami tek4anan peras4an yang teruk serta tr4uma akibat dari kejadian tersebut dan sehingga laporan polis ini dibuat, magsa masih menerima raw4tan susulan di hospital yang sama.

Kes disiasat di bawah Seksyen 376 Kanun Kes3ksaan dan saspek yang dita4han di l0kap IPD Shah Alam akan direman pagi ini untuk membantu si4satan lanjut.- MalaysiaGazette

Da’i Syed mula dedah perkara ini

Sebelum ini PENDAKWAH muda Da’i Syed menegaskan kem3lut antara dia dan bapanya iaitu Syed Mohammad Shaiful Syed Jamalullail terlalu perib4di untuk dikongsikan kepada umum.

Biarpun tidak berkongsi secara terperinci, Syed, 25, mengakui mereka tidak mempunyai hubungan b4ik selepas dia memilih untuk menyertai program Da’i pada 2016.

Syed berkata, bapanya itu telah berpindah ke Cairo, Mesir selepas berpis4h dengan ibunya pada 2017.

“Saya percaya bahawa keadaan sebenar hubungan antara ayahanda dan saya adalah perkara peribadi yang perlu disimpan sendiri.

Da’i Syed muat naik kenyataan rasmi di Instagram.

“Cukuplah sekadar saya menyatakan bahawa ayahanda telah lama meningg4lkan ibu sejak tahun 2017, lantas berpindah ke Cairo, Mesir.

“Hubungan antara kami berdua keruh seawal tahun 2016 apabila beliau tidak bersetuju dengan pilihan kerjaya hidup saya untuk menyertai program Da’i yang ditayangkan di televisyen.

“Namun atas hormat seorang anakanda kepada ayahandanya, saya terima nasihat yang diberikan itu dengan hati terbuka,” kata Syed.

Syed atau nama sebenarnya Syed Shah Iqmal Syed Mohammad Shaiful Syed Jamalullail mendedahkan perkara itu dengan memuat naik kenyataan rasmi di Instagram pada Rabu.

Cukuplah sekadar saya menyatakan bahawa ayahanda telah lama meningg4lkan ibu sejak tahun 2017.

Sebelum ini, bapa kepada pendakwah muda itu menerusi laman Facebook mengakui sudah lama mendengar berita bu-ruk yang membabitkan anaknya.

Malah Syed Mohammad Shaiful turut mendedahkan anaknya mengabaikan segala mesej yang dihantarnya sejak dua tahun lalu.

Berikutan dakwaan yang tular, Syed Mohammad Shaiful menasihati agar pihak yang mendakwa menjadi mngsa segera melaporkan kepada pihak berkuasa.

Dalam pada itu, Syed yang juga penyanyi memberitahu dia bakal memfailkan s4man fitn4h terhadap individu yang menyebarkan dakwaan tersebut di laman Twitter.

Da’i Syed dedah bapanya sudah meningg4lkan ibunya sejak 2017.

“Saya dengan ini menutut supaya pengguna akaun Twitter yang berkenaan untuk memad4m segala kenyataan yang bersifat fitn4h, ditokok tambah, disebarkan dan ditujukan kepada saya sama ada secara langsung atau tidak langsung dengan kadar segera.

“Permohonan maaf secara bertulis kepada saya juga perlu dilakukan bagi memperbetulkan keadaan. Permohanan maaf ini kemudiannya perlu disebarkan dengan cara sama fitn4h ke atas saya disebarkan.

“Sebarang kedegilan oleh mana-mana pengguna akaun Twitter yang berkenaan, akan saya terima sebagai pelawaan bagi saya memulakan tindakan s4man fitn4h di mahkamah terhadap mereka,” ujarnya.

Pada Selasa, Da’i Syed tampil membuat laporan polis bagi menafikan dakwaan dia terbabit dalam kes rog0l seperti yang ditularkan di Twitter.

Kredit : SamSohorr

Sumber: Malaysiagazette

Continue Reading

Uncategorized

Ini Cara Langkah Memohon i-Sinar Untuk KWSP Akaun 1.

Published

on

Kepada ahli KWSP yang ingin mengeluarkan wang KWSP akaun 1 atau dikenali juga sebagai i-SINAR KWSP bermula Januari 2020.

Ahli boleh pilih CARA MOHON i-SINAR KWSP ONLINE(PERMOHONAN GUNA i-AKAUN) atau CARA MOHON i-SINAR KWSP ONLINE(portal i-Sinar).

APA ITU i-SINAR?

Melalui pembentangan Belanjawan 2021 6 November lalu, Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul telah membuat pengumuman bagi membenarkan pengeluaran simpanan KWSP.

Pada mulanya, beliau menyatakan pengeluaran Akaun 1 KWSP yang dibenarkan hanya berjumlah RM500 sebulan dan kemudahan ini akan diberikan kepada kira-kira 600,000 orang ahli sahaja.

Namun, apa yang lebih menggembirakan, KWSP telah mengeluarkan kenyataan media baru-baru ini yang menyatakan mereka telah meluaskan skop Skim i-Sinar dan lebih ramai pencarum akan layak untuk memohon kemudahan i-Sinar.

Kepada golongan B40,M40 & Peniaga Kecil yang tidak mampu bayar pinjaman anda pada tahun 2021,sila rujuk LANJUTAN MORATORIUM B40/M40/PENIAGA KECIL yang baharu sahaja diumumkan

Perkara ini merupakan berita baik yang sangat dinantikan oleh ahli pencarum kerana mereka yang layak akan dibenarkan mengeluarkan simpanan KWSP sebanyak 10% dari Akaun 1 dengan syarat baki minimum sebanyak RM 100.

Kemaskini i-SINAR terbaru pula, ahli dibenarkan mengeluarkan akaun 1 KWSP sebanyak rm10000

Program ini dinamakan program i Sinar bagi membantu ahli yang kehilangan pekerjaan dan pendapatan bagi meneruskan kelangsungan hidup semasa.

Ia merupakan kesinambungan kepada program i-Lestari yang telah memberi manfaat kepada sebilangan besar pencarum KWSP sebelum ini.

Walaupun begitu, program ini menetapkan beberapa syarat khusus bagi pencarum yang terjejas.

Kepada yang mohon Geran Khas Prihatin(GKP) 2.0,boleh buat SEMAKAN GKP 2.0 bermula 27 November 2020

SIAPA YANG LAYAK MOHON i-SINAR?

  • Ahli KWSP yang telah kehilangan pekerjaan
  • Ahli KWSP yang diberi cuti tanpa gaji oleh majikan
  • Ahli KWSP yang tiada tiada sumber pendapatan
  • Pekerja sektor formal yang tidak mampu mencarum selama 2 bulan berturut-turut

Berikut adalah syarat terkini Program i-SINAR:

  • Tidak kira sama ada disebabkan hilang pekerjaan, atau pendapatan mereka berkurangan tahun ini, ahli berkenaan layak memohon untuk membuat pengeluaran daripada Akaun 1.
  • Tanpa mengira sama ada ahli adalah pekerja sektor formal atau bekerja sendiri, tanpa mengira ahli aktif mencarum atau tidak, selagi terjejas pendapatan dengan ketara bolehlah mengeluarkan simpanan daripada Akaun 1 KWSP.

CARA MOHON i-SINAR KWSP ONLINE(TANPA i-AKAUN)

Berikut adalah contoh untuk buat permohonan pengeluaran i-Sinar tanpa perlu login i-Akaun(Portal i-SINAR KWSP). Maklumat rasmi adalah tertakluk kepada pengumuman rasmi KWSP dalam masa terdekat. :

  1. Sila Klik Permohonan Baharu KWSP
  2. Isikan Nombor MyKad.
  3. Pemohon mestilah belum lagi mencapai umur 55 tahun semasa permohonan permohonan pengeluaran i-SINAR melalui portal
  4. Isikan Nombor Telefon Bimbit,Alamat Email, Alamat Rumah,Poskod, Bandar,Negeri
  5. Pilih Amaun Pendahaluan ( Berdasarkan syarat layak),amaun bulanan pula ditentukan oleh KWSP dalam tempoh 6 bulan.
  6. Selepas buat pilihan Amaun, pilih Bank
  7. Pilihan Bank untuk permohonan pengeluaran i-SINAR online Masukkan Akaun Bank (Simpanan / Semasa) Aktif untuk buat pengeluaran i-SINAR
  8. Pastikan nombor akaun bank aktif & betul bagi memastikan bayaran i-SINAR masuk tanpa sebarang masalah.
  9. Sila sahkan bahagian pengesahan permohonan.
  10. Klik Hantar

CARA MOHON i-SINAR KWSP ONLINE(GUNA i-AKAUN)

Berikut adalah contoh untuk buat permohonan pengeluaran i-Sinar  i-Akaun KWSP). Maklumat rasmi adalah tertakluk kepada pengumuman rasmi KWSP dalam masa terdekat. :

  1. Sila log masuk ke i-Akaun KWSP https://secure.kwsp.gov.my/member/member/login
  2. Klik pengeluaran
  3. Pilih i-SINAR
  4. Baca syarat & terma, klik OK
  5. Klik Seterusnya
  6. Pilih Amaun Pendahaluan ( Berdasarkan syarat layak),amaun bulanan pula ditentukan oleh KWSP dalam tempoh 6 bulan.
  7. Selepas buat pilihan Amaun, pilih Bank
  8. Pilihan Bank untuk permohonan pengeluaran i-SINAR online Masukkan Akaun Bank (Simpanan / Semasa) Aktif untuk buat pengeluaran i-SINAR
  9. Pastikan nombor akaun bank aktif & betul bagi memastikan bayaran i-SINAR masuk tanpa sebarang masalah.
  10. Sila buat semakan BUTIRAN MAKLUMAT
  11. Sila sahkan bahagian pengesahan permohonan.
  12. Klik SETUJU,klik permohonan TAC,kemudian masukan TAC
  13. Klik HANTAR

SOALAN LAZIM CARA MOHON i-SINAR KWSP ONLINE

Bilakah boleh buat permohonan i-Sinar KWSP?

Bermula awal Disember 2020

Macam mana nak buat semakan kelulusan i-Sinar KWSP?

Boleh buat semakan melalui portal i-Sinar atau i-Akaun KWSP.

Bila boleh dapat duit i-Sinar?

Bagi pemohon yang ada buat permohonan pengeluaran pada bulan Disember, bayaran akan bermula Januari 2020.

Berapa banyak amaun  i-Sinar KWSP yang boleh dikeluarkan?

Ahli yang layak dapat membuat pengeluaran sebanyak 10% daripada amaun simpanan mereka dalam Akaun 1, tertakluk kepada baki minimum RM100

Terdapat dua kategori pengeluaran iaitu Simpanan Akaun 1 RM90,000 dan ke bawah dan Simpanan Akaun 1 RM90,000 ke atas.

Baki Akaun 1 RM 90,000 dan ke bawah

  • Bagi ahli yang mempunyai baki RM90,000 dan ke bawah (Akaun 1), had maksimum yang boleh dikeluarkan ialah RM9,000. Amaun pendahuluan ini akan dikreditkan secara berkala sehingga enam (6) bulan dengan pendahuluan pertama sehingga RM4,000.
  • Pengeluaran bulanan seterusnya ialah pada tahap maksimum RM 1,000 sebulan.

Baki Akaun 1 RM 90,000 ke atas

  • Bagi pencarum yang mempunyai baki lebih daripada RM90,000 (Akaun 1), mereka akan mempunyai akses pengeluaran pendahuluan sebanyak 10%.
  • Jumlah maksimum yang boleh didahulukan adalah RM60,000.
  • Amaun pendahuluan ini akan dikreditkan secara berkala sehingga enam (6) bulan dengan pendahuluan pertama sehingga RM10,000.
  • Pengeluaran bulanan seterusnya ialah pada jumlah maksimum RM10,000 sebulan.

Sila rujuk KEMASKINI i-SINAR RM10,000 untuk info terkini jumlah pengeluaran i-SINAR KWSP

Bagaimana jika pemohon tidak mempunyai akaun bank?

Tidak boleh buat permohonan i-Sinar

Untuk pengeluaran menggunakan sistem i-SINAR, anda mesti ada akaun atas nama sendiri.

Bolehkah guna akaun bank pasangan?

Walaupun permohonan boleh dibuat oleh sesiapa sahaja, termasuk suami atau isteri, maklumat bank mestilah sama dengan nama pemohon.

Ini bermakna, jika pemohon ialah suami, maka suami mestilah menggunakan akaun bank yang atas nama sendiri.

Adakah perlu ganti balik pengeluaran i-SINAR?

Ahli tidak perlu membayar pendahuluan yang dikeluarkan

Anda hanya perlu mengganti semula pendahuluan ini apabila bekerja semula dan caruman baharu diterima.

Caruman baru yang diterima ini akan dilakukan dengan 100 peratus caruman baharu akan dimasukkan terlebih dahulu ke Akaun  1 sehingga wang pendahuluan ini habis digantikan.

Selepas itu, sistem caruman akan kembali kepada sistem biasa iaitu 70 peratus bagi Akaun 1 dan 30 peratus bagi Akaun 2.

sumber https://semakanstatus.com/cara-mohon-i-sinar-kwsp-onlinepermohonan-guna-i-akaun/

Continue Reading

Trending