Bila Aku Nk Kahwin Dengan Isteri, Kawan2 Aku Cakap Tk Payah Bagi Hantaran Sebb Dia Jnda, Tapi Aku Bg Juga Hantaran Dan Apa Dia Buat Dengan Duit Hantaran Buat Aku Menngis - Rentas Asia
Connect with us

Kisah Benar

Bila Aku Nk Kahwin Dengan Isteri, Kawan2 Aku Cakap Tk Payah Bagi Hantaran Sebb Dia Jnda, Tapi Aku Bg Juga Hantaran Dan Apa Dia Buat Dengan Duit Hantaran Buat Aku Menngis

Published

on

Isteri aku janda anak 2 dan aku pula bujang. Waktu tu isteri aku berumur 30 tahun dan aku berumur 36 tahun. Isteri aku besarkan anak – anak dia sendiri tanpa nafkah dari seorang suami. Kawan – kawan aku cakap tak payah bagi hantaran sebab jandakan. Selepas 2 3 bulan nikah, aku tanya isteri, duit hantaran tu dia buat apa..

#Foto sekadar hiasan. Assalamualaikum admin.. Aku selalu dengar pasal janda, asal janda je nikah tak payah hantaran, mas kahwin murah – murah je, tak perlu kenduri, tak perlu keluar duit banyak sebab dia janda, orang dah pakai. Barang second kot tapi kalau kau beli kereta second pun tetap kena bayar kan. Ramai lelaki yang pandang rendah dengan janda kerana geIaran tu.

Sebab tu bila kau kenal dengan janda, kau nak nikah tapi kau tak nak bagi hantaran, nak buat simple – simple je. Kau tak terasa bod0h ke?? Dia tu kan bakal bini kau, yang akan jaga makan pakai minum kau kat rumah. Jadi ibu pada anak – anak kau nanti, kenapa kau perlu pertikaikan semua tu terutama hantaran.

Aku kadang tak boleh nak faham dengan lelaki yang jenis macam tu, apa salahnya kau tanya hantaran dia berapa, kalau kau ikhlas menerima dia sebagai janda, kau tak akan pertikaikan hantaran tu. Janda pun ada harga nilai diri.

Sebab aku, isteri aku, dia janda anak 2 dan aku pula bujang. Waktu tu isteri aku berumur 30 tahun dan aku berumur 36 tahun. Isteri aku besarkan anak – anak dia sendiri tanpa nafkah dari seorang suami. Aku terima dengan dia dengan anak – anak dia.

Sebelum nikah aku ada tanya dia, berapa hantaran awak, isteri aku cakap terpulang pada aku. Maksud dia ikutlah janji ada. Jadi 5 bulan gaji aku simpan, aku bagi dia hantaran RM 6,000 dan untuk mas kahwin pulak RM 4,000. Itu ikut kemampuan aku masa tu, walaupun ada je kawan – kawan aku cakap tak payah bagi hantaran sebab janda kan, walapun dia janda dia ada harga diri bro.

Bila dah nikah, selepas 2 3 bulan aku tanya isteri aku, duit hantaran tu dia buat apa, isteri aku jawab,

“Masa buat doa kesyukuran nikah kita hari tu kat rumah saya, saya pakai duit tu lah, pelamin mini, mekap baju, dan nikah gambar, kalau tak ada hantaran tu mana saya nak bayar semua tu. Kalau tak mesti kita akad nikah je,” aku pun peIuk wife aku.

Bro, kalau kau ikhlas kau tak akan berkira tu bakal bini kau.. Bagi aku sama je d4ra ke janda. Harga diri tetap harga diri. Kalau tak mampu jangan nikahlah senang. Sekarang isteri aku tengah mengandung baby kembar..

Anak tiri aku alhamdulillah seronok dan boleh terima aku jadi abi diorang.. Walapun aku rasa janggaI pada awalnya, sekarang alhamdulillah. Anak – anak aku boleh terima aku, kehidupan aku jauh lebih baik..

Orang cakap beli satu percuma dua, sekarang tengah tunggu lagi dua. Cepatkan! Terima kasih isteri ku Haura Natasha dan anak – anak abi, Arya Nabila dan Aryan Nasir kaulah penyeri hidup abi.. Korang semua semangat abi..

Komen Warganet :

Norlizayati Lz : Alhamdulillah.. kadang – kadang bukan lelaki yang tak nak bagi tapi janda tu sendiri yang memilih untuk tak nak. Contohnya aku, masa nikah kali ke-2 aku hanya minta mas kahwin RM33 sebab kebetulan nikah pada hari jadi aku waktu umur 33 tahun dan aku minta jadi pend4mping aku sebagai suami yang menyenangkan hati, itu je. InshaAllah.. Aamiin. Sekarang baru nak masuk 4 tahun usia perkahwinan kami..

Ayu Hanna : Aku pon janda jugak suami bujang. Kami ni tak berapa nak sangat hantaran tu janji nikah sebab atas pengalaman lama buat apa la nak berhabis kat majlis yang berapa jam tu. Hidup panjang lagi, yang penting kehidupan lepas kahwin tu tanggungjawab tu yang kami lebih risaukan. Aku tak hairan orang nak kata apa biarlah janji aku bahagia dengan kehidupan baru.

Suami aku siap nak bagi RM10k tapi abang long aku sebagai wali tak nak hantaran banyak – banyak cukup mas kahwin ja tapi suami aku beri sikit la duit untuk makan majlis. Alhamdulillah 2 bulan ja persiapan tarikh bertunang jadi tarikh nikah terus.

Rose Jelembai : Yang janda tu dah sah – sah janda. Janda sebab cerai hidup atau cerai m4ti. Tapi maru4h dia tetap sama dengan wanita lain. Jangan pandang h1na dengan orang yang janda. Yang belum kahwin tu belum tentu betul – betul d4ra. Lagi teruk kita tak tau siapa si pen3buknya. Tolong horm4ti kami.

Susilawati Sudrajat : Hanya orang toIol yang memandang rendah janda. Tengok Nabi Muhammad, manusia agung pun tak sombong, beliau menikahi janda b4hkan sangat mencintainya. Sekarang pula banyak lelaki toIol yang berIagak, tak hargai janda, padahal cakap je lah, lelaki miskin meIarat sengs4ra makanya tak mampu bagi duit hantaran. Saya dulu pun janda anak dua, ketika nikah untuk kedua kali, suami bagi hantaran, mas kawin yang lumayan b4hkan sangat besar.

Sekarang tengok suami saya, karier sem4kin meningkat, gaji naik. Itu berkat menikahi janda dengan ikhlas. niat ibadah berumah tangga. Saya memang tak minta duit hantaran pun, tapi beliau sendiri yang faham. Jadi untuk lelaki miskin berIagak di luaran sana, kalau tak mampu kahwin,  jangan nak kahwin, pastu mengh1na janda.

Mie Salleh : Lelaki ni sebenarnya tak tengok pun status perempuan, asalkn perempuan tu baik, ikhlas, sanggup bersama suka duka dan saling memahami. Lelaki bujang teruna ni tak kisah pun, malah memberi kasih sayang kepada anak tiri pun sanggup dengan anggap macam anak sendiri. Harap wanita yang bergeIar janda ni beri penghargaan dan jaga betul – betul jika dapat suami sebegini, susah woo nak jumpa.

Cik Puan Julieta : Respect lelaki macamni. Alhamdulillah lelaki yang tahu menghargai perempuan, tak pandang rendah pada perempuan walaupun bergeIar janda. Janda – janda pun, janda tu jugalah nak jaga makan minum suami.. Ada janda lagi baik, lagi bagus dari anak d4ra dalam menguruskan hal rumahtangga. Kenapa nak berkira bab hantaran?

Sumber KRT

Kredit Artikel: Hit Media

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Jangan lupa like di bawah atau follow page kami. Terima Kasih

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kisah Benar

Akui siIap, lelaki mohonmaaf vraIkan foto wanita tunduk dekat peha pemandu Myvi

Published

on

Aktiviti yang dilakukan di dalam kenderaan seperti kereta biasanya boleh dilihat dengan jelas oleh orang lain andai kereta berkenaan tidak memasang tinted atau menggunakan cermin tinted yang agak cerah.

Jadi, tidak hairanlah jika perbuatan ‘pel!k’ seseorang boleh ditangk4p kerana mendatangkan tanda tanya kepada orang sekeliling lebih-lebih lagi apabila dilakukan pada waktu siang di tempat umum.

Macam tengah cari barang?

Dalam satu perkongsian yang tular di laman Twitter Jabatan Netizen Negara, seorang pengguna media sosiaI telah menghantar beberapa keping gambar pasangan lelaki dan perempuan di dalam sebuah kereta Perodua Myvi dalam keadaan mencvringakan.

 

Difahamkan, gambar tersebut diambil di lampu lsyarat Taman Sejati, SUngai Petani, Kedah apabila seorang perempuan bertudung kelihatan sedang berb4ring di pehaa pemandu.

Walaupun tidak dapat dipastikan ‘aktiviti’ yang sedang dilakukan, namun menerusi ruangan k0men ramai yang mulai berandai-andai berkenaan gambar yang viraI itu.

Minta maaf sebab viraIkan sesuka hati.

Sedar akan keterlanjuran menularkan gambarserta nombor plat kereta tersebut, Shahzuwan Emilia telah menulis di ruangan Facebooknya dengan memohon maaf diatas tind4kan tersebut.

Dia memaklumkan telah dihubungi pemandu kenderaan itu dengan menyatakan haI sebenar iaitu wanita terbabit tunduk ke peha pemandu bertujuan untuk mengambil barang yang jat0h.

Menurutnya lagi, dia selaku individu yang menularkan gambar berkenaan memohon maaf kepada pemandu Myvi berkenaan kerana telah mengundang fitn4h setelah haI berkenaan viral di media sosial.

Sedar akan kesalahan yang dilakukan, dia berharap agar orang ramai yang telah berkongsi semula gambar tersebut untuk memadamkannya kerana salah faham yang berlaku antara mereka sudah diselesaikan.

Dia dan individu yang ditularkan itu juga tidak teragak-agak untuk mengambil tind4kan undang-undang jika masih ada pihak yang cuba untuk menaikkan semula haI terbabit ke media sosiaI sehingga mencetuuskan perbal4han sesama warganet.

Sumber: Twitter @jnmalaysia, Facebook Shahzuwan Emilia

Via omm

Kredit Artikel: IHANGAT MEDIA

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook The Berita/Borak La Apa Pon
Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Kerana support kami! Thank You!

PERHATIAN:
Pihak admin tidak akan bertanggungjawab secara langsung atau tidak langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau segala komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri. Sekian terima kasih.

Anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah iniyang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading

Kisah Benar

Aku sedihbila tau suami dpt isinar tp satu sen pun dia tak bagi dekat aku. Jeles aku tgk suami orang lain hargai sangat2 kat lstri dia

Published

on

Assalamualaikum. Just nak meluahkan perasaan je. Baru2 ni husband ada dapat duit isinar tapi satu sen pun dia tak bagi dekat aku. Dia cuma beli barang dapur dan belanja makan je. Kitaorg dah 3 tahun duduk rumah sewa mesin basuh pun takde lagi.

Hari tu aku ada cakap n4nti kalau dap4t duit kwsp tu belilah mesin basuh. Tu je aku minta tapi lain jawapan yang aku dapat. Aku tahu dia betulkan kereta dengan duit tu, bayar hutang sikit2 dan settle kan bill2 air dan mantainance rumah tapi takkan takde lebih.

Aku suri rumah je kadang2 nak jugak beli barang2 keperluan aku dari hasil titik peluh suami.

Tapi apakan daya dia still tak faham aku. Semalam dia marah aku dia tanya kenapa tiba2 nak sentap xde angin xde ribut.

Dia paksa aku cakap kenapa apa salah dia tapi min aku xtak boleh nak cakap nak luah kat dia rasa macam berat sangat mulut aku ni nak luah.

Aku just cakap kat dia tanya diri sendiri and kalau luah pun nanti buat lagi aku cakap macam tu .

Nursyafira Nasir – bukan payah, dia xmau beli mesin basuh xpayah basuh bju dia.. hahahahhaa satgi ramai mai kecam aku… hmm mesin basuh kepentingan bersama tau dak.. haish toklaki pun…

Cma mungkin dia tak faham keadaan puan. Kalau dia betul2 kedekut, sesen pun dia tak kan belanjakan untuk kat rumah, sebaliknya dia suruh puan cari sendiri. 1 lg alternatif terbaik, puan carilah part time dropship. Sambil2 je. Pg2 puan buat marketing. Tghari selesai semua kerja, puan boleh check kalau2 ada order masuk.

Insyallah puan, Allah nak duga kita ni mcm2 cara, cuma mcammna kita nak hadap, nak minta tlg Allah. Itu saja. . Semoga puan diberi ketabahan, kegembiraan dan ketenangan dalam hubungan suami isteri.
P/s : jgn ukur kegembiraan, kesenangan org dgn kita. Sebab Allah dah atur jalan cerita masing2

Aimiera Azha – Xtaw nak kata. Tpi duit pnya hal mcm2 boleh jadi. Sebab tu aku sakit pun aku kerja. Manatahu harini laki aku elok. Esok2 xtaw lagi. Jadi baik aku beringat jala.

Ti Ha – Die xbeli mesin basuh, kau xyah la cuci baju, biar semua baju bertaik lalat, kalau die tnya knp xcuci baju, kau ckp la kau bukan mesin basuh nak kena cuci kain baju, segala kerja rumah ni tugas suami tau tmsok la mencuci kain baju.

Kita ni tugas jaga anak, didik anak, layan suami, Kita tolong die buat smua kerja rmh, dri memasak, mencuci tu smua belas ikhsan kita pada suami. kalau aku, mmg xde la nak tahan smpai 3 thun xde mesin basuh,

Kalau die cop duit sgt, kau hari2 anta je baju dkt dobi. Settle.

Kredit Artikel: Buletin Malaysia

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook The Berita

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Kerana support kami! Thank You!

PERHATIAN:
Pihak admin tidak akan bertanggungjawab secara langsung atau tidak langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau segala komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri. Sekian terima kasih.

Anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah iniyang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading

Kisah Benar

“Ikat tali kasut barang kali ” Adegan TerImpau dalam Myvi menggemparkan warganet

Published

on

PETALING JAYA – Sebelum ini kereta Perodua Myvi sering terkait dengan pelbagai kontroversi dan kesalahan di atas jalan raya.

Bagaimanapun baru-baru ini, kereta yang digelar ‘king’ sekali lagi terpalit dengan satu kontroversi memperlihatkan sepasang individu di dalam kereta perodua Myvi dipercayai melakukan satu adegan yang tidak bermoral.

Tindakan pasangan tersebut mengundang persoalan orang ramai kerana kelakuan itu dipercayai seakan-akan aksi intim dan menjadi satu kesalahan yang besar apabila melakukuan perbuatan terkutuk itu di tempat terbuka.

Menerusi perkongsian gambar oleh Jabatan Netizen Malaysia di Twitter, ‘king’ Myvi itu dipercayai sedang berhenti di sebuah kawasan lampu isyarat lalu pasangan tersebut didakwa melakukan aksi yang tidak senonoh itu.

Perkongsian tersebut mendapat perhatian orang ramai dan rata-rata pengguna media sosial memberikan pelbagai reaksi.

Salah seorang pengguna @Abdull Majas berkata, tindakan pasangan tersebut sangat-sangat tidak bermoral apabila mereka berani untuk melakukan aksi seperti itu di khalayak ramai.

“Jika betul apa yang dilakukan oleh pasangan itu, ia merupakan satu perbuatan yang sangat jijik lagi-lagi apabila melakukan aksi seperti itu di tempat terbuka,” jelasnya.

Sementara itu, @Fareza Rodza berkata, dia tidak mahu menjatuhkan hukum pada pasangan Myvi tersebut, tetapi jika apa yang dilakukan oleh mereka itu benar harap pasangan tersebut segera bertaubat.

“Saya tak nak menuduh atau menjatuhkan hukum ke atas mereka sebab takut nanti jadi satu fitnah, tetapi jika betul apa yang mereka buat berdasarkan komen yang saya lihat, saya harap mereka segera bertaubat,” ujarnya

Sumber Kosmo

Kredit Artikel: Buletin Malaysia

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook The Berita

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Kerana support kami! Thank You!

PERHATIAN:
Pihak admin tidak akan bertanggungjawab secara langsung atau tidak langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau segala komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri. Sekian terima kasih.

Anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah iniyang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading

Trending