Pemuda ini sanggup guna jalan jauh elak lalu kawasan perku.buran jam 5 pagi. Semunya berubah bila dia jumpa penjual nasi lemak - Rentas Asia
Connect with us

Uncategorized

Pemuda ini sanggup guna jalan jauh elak lalu kawasan perku.buran jam 5 pagi. Semunya berubah bila dia jumpa penjual nasi lemak

Published

on

DALAM rezeki kita, ada rezeki orang lain.

Begitulah yang dapat disaksikan menerusi kesungguhan seorang pemuda berkongsi rezeki dengan seorang penjual nasi lemak, pada awal pagi.

“Pakcik ni seawal 4.30 pagi meniaga. Istiqomah setiap hari,” tulisnya menerusi perkongsian video di laman TikTok.

Pemuda berkenaan, Ahmad Ariff Firdaus Ahmad Taufik berkata, dia singgah ke gerai yang diusahakan seorang lelaki warga emas di Ayer Molek, Melaka, pada pagi Jumaat.

Nasi lemak dan pelbagai jenis kuih dijual di gerai.

Lebih mesra disapa Ariff, katanya, ketika itu dia dalam perjalanan dari rumahnya di Ayer Molek ke tempat kerja di sebuah kilang di Ayer Keroh.

“Ini pertama kali saya singgah ke gerai nasi lemak pakcik tu sebab selama ni saya sering menggunakan laluan alternatif di Jalan Duyung.

“Sejak November tahun lalu, lebih 700 kakitangan dibahagikan kepada dua syif. Pagi bermula 6 pagi dan 3 petang untuk syif petang.

“Jadi, hari tu saya gerak awal pukul 5 pagi dan singgah ke gerai pakcik tu terlebih dahulu untuk beli sarapan sebab lapar,” katanya yang berusia 29 tahun kepada mStar.

Ariff menghulurkan duit untuk sedekah nasi lemak kepada orang lain dan membeli buat dirinya sendiri.

Mengulas lanjut, Ariff berkata, jalan alternatif ke tempat kerjanya sebenarnya lebih jauh berbanding Jalan Ayer Molek yang melalui gerai pakcik berusia 60an itu.

“Saya pernah je lalu sebelum ni, tapi beberapa kali terserempak dengan babi hutan yang melintas. Jalan di situ pula lebih gelap, jadi kena hati-hati kalau memandu di awal pagi.

“Tambahan pula rumah pakcik tu berhadapan dengan tanah perkub.uran Islam dan jirat Cina di sepanjang jalan kira-kira 700 meter. Jadi, dalam keadaan gelap sebegitu, lebih baik saya melalui jalan yang lebih selesa,” ujarnya yang menetap di Ayer Molek sejak 2017.

Dia yang berasal dari Bandar Baru Bangi, Selangor bagaimanapun tergerak hati untuk lalu di jalan itu, pagi Jumaat lalu, dan singgah sebentar ke gerai nasi lemak tersebut.

Pakcik itu pula mahu bersedekah kepada Ariff.

Bukan sekadar itu, bapa kepada seorang cahaya mata perempuan itu juga terdetik hati mahu bersedekah dengan membeli sejumlah nasi lemak bungkus.

“Dalam dompet ada RM50, jadi saya beritahu pakcik tu nak beli nasi lemak RM30 dan sedekahkan kepada orang yang datang. Pakcik tu kata 20 bungkus untuk RM30.

Saya percaya kalau kita berkongsi rezeki dengan orang, insyaAllah rezeki kita akan diperluaskan
“Saya pula beli dua bungkus untuk saya makan di tempat kerja dan hulurkan duit. Pakcik tu serahkan baki, tapi dia hanya ambil RM30 untuk nasi lemak yang saya hendak sedekahkan.

“Tapi saya sebak bila pakcik tu pula sedekah kat saya dua bungkus nasi lemak. Saya nak bersedekah, pakcik tu pun mahu bersedekah,” katanya sambil menambah bahawa gerai tersebut turut menjual pelbagai jenis kuih seperti seri muka, karipap dan koci.

Ariff percaya rezeki lebih murah sekiranya bersedekah. foto instagram arifflubis90

Ariff yang merupakan eksekutif teknikal dan juga jurugambar sambilan itu menyifatkan kemurahan hati lelaki warga emas tersebut berniaga ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) wajar dipuji.

“Walaupun PKP, pakcik tu berusaha keluar awal pagi untuk mencari rezeki. Katanya, nasi lemak tu isteri dia yang masak, di gerai pula dibantu oleh anak lelakinya yang akan bersiap ke tempat kerja.

“Kenapa saya bersedekah walaupun kat tangan cuma ada RM50 je sebab saya percaya kalau kita berkongsi rezeki dengan orang, insyaAllah rezeki kita akan diperluaskan.

“Walaupun saya tahu gerai pakcik tu dekat jalan yang lebih gelap, ada babi hutan melintas dan dekat kawasan kubur… tapi kerana sikap pakcik tu yang peramah dan pemurah, serta nasi lemak pun sedap, insyaAllah saya akan datang lebih kerap ke gerainya selepas ini,” katanya.

Mari Kita Cuba Memahami Bahawa Dalam Rezeki Kita Ada Juga Rezeki Orang lain

Kita biasa mendengar orang berkata,dalam rezeki kita ada rezeki orang.Secara ringkas kita lihat ada bahagian rezeki kita yg mungkin berkongsi dengan orang iaitu yg wajib adalah zakat dari bahagian rezeki wajib diberi kpd asnaf,yang sunat ialah sedekah jariah dan yg harus adalah bila kita belanjakan untuk membeli barang atau membayar perkhidmatan.Jadi Allah kekadang menurunkan rezeki terus kpd hambanya,kekadang rezeki hambanya turun menerusi orang lain,yg inilah yg disebut dlm rezeki kita ada rezeki orang.

Zakat harta itu diwajibkan oleh Allah sebagai asas bahawa dlm rezeki kita ada rezeki orang,kita wajib beri.Disini bagaikan Allah nak menunjuk teladan bahawa kita kena berkongsi rezeki.Maka disarankan dlm quran supaya kita bersedekah jariah sebagai amalan sunat.

Jadi rezeki yg kita perolehi ada bahagian yg tidak tetap untuk menjadi rezeki orang melalui sedekah jariah sebagai tukaran kepada ganjaran disisi Allah.

Galakan bersedekah ini Allah tunjukkan sebagai contoh dg bandingan jika kita memangkas pokok,ia akan bertunas lebih banyak cabangnya,jika biji benih ditabur,ia akan tumbuh dan menghasilkan lebih banyak buah dari benih tadi,maka jika rezeki kita dikongsi dlm sedekah jariah,janji Allah ia akan tambahkan lagi rezeki,kerana Allah menjadikan kita sebagai saluran orang lain mendapat rezeki.

Percaya Rezeki Tuhan

Jadi amat bertuah orang yg bersedekah kerana ia mendapat ganjaran pahala dan bila Allah menambah rezekinya,menjadikan dia saluran untuk orang lain dapat rezeki,ganjaran pahalanya berterusan.Jadi,berilah sedekah jariah,moga Allah menyalurkan rezekiNya kpd orang lain,menerusi kita,tetapi jika kita peroleji reseki dan menggenggam rapat,mungkin Allah tidak lagi menyalurkan rezeki orang menerusi kira.

Bila kita membeli,kita juga seperti jalan untuk Allah salurkan rezeki kpd peniaga,sebab itu bila membeli sebaiknya pilihlah yg seagama,jangan terlalu berkira tentang qualiti dan quantiti kerana ada nilai lain yg lebih baik iaitu kita secara tidak langsung membantu dan menyampaikan rezeki kpd peniaga itu.Sebab itu Islam menjadikan jual beli juga sebagai ibadat dg akad serta persetujuan.Ambillah ingatan tentang hal ini bila membeli,kita bagaikan jalan Allah memberi rezeki kpd peniaga.

Jika kita mengupah orang membuat kerja, secara tidak langsung seperti rezeki orang dlm rezeki kita.Bayarlah secara sepatutnya,jangan terlalu berkira,jangan menangguh upah kerana jika ditangguh ibarat kita menangguh rezekinya.Nabi bersabda,lunaskan upahnya sebelum kering peluhnya,membayangkan suruhan disegera bayar upah.Jadi bila menguoah orang bekerja,ingatlah dlm rezeki kita ada rezeki orang,bersyukurlah kerana Allah memilih kita untuk menyalurkan rezeki kpd orang lain.

Jika anda peniaga atau usahawan yg ada pekerja,ingatlah dlm rezeki kita ada rezeki pekerja yg kita bayar gaji.Tunaikanlah secara beramanah,berpatutan,kerana hakikatnya Allah menyalur rezeki pekerja kita menerusi kita sebagai majikan.Kita sebenarnya ibarat ‘menumpang’ rezeki pekerja yg Allah turun menerusi kita,maka ambillah yg patut dan berkongsilah dg pekerja dg memberi gaji yg baik dan bonus bila untung bertambah,moga Allah tambah lagi rezeki kerana kita amanah,kita tidak mengaut semua untung kepada diri kita.Majikan dan pekerja sepatutnya berganding mengait rezeki dari Allah dan berkongsilah.dalam rezeki kita ada rezeki orang lain, berkongsi rezeki, kongsi rezeki, bayar zakat, bersedekah, berwakaf

Jika kita seorang ketua keluarga,ingatlah rezeki yg kita perokehi bukan rezeki kita seorang terapi juga rezeki anak isteri yg Allah turunkan menerusi kita.Maka sewajarnya dikongsi,bukan dipelahap sendiri.Kita bergaya dg kereta,pakaian hebat,makan sedap-sedap,tetapi anak isteri lebih kurang sahaja.Lebih teruk bapa yg berbelanja rezeki keluarga dg yg haram seperti merokok,kerana setiap sen dari kocek seorang bapa,ada bahagian rezeki anak isteri.Hakikatnya bukan duit abah tapi duit kita sekeluarga yg Allah turunkan dalam bentuk hasil usaha abah.

Allah wajibkan disucikan pendapatan dengan berzakat,sebagai teladan,marilah kita sucikan rezeki ddngan bersedekah jariah.Marilah kita menginsafi dalam rezeki kita,ada rezeki orang.Tunaikanlah dengan sebaiknya dan penuh amanah. Wallahu a’lam – abdghaniharon

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Uncategorized

Menteri Kesihatan, Dr Adham Baba cadang tempoh kuarantin 3 hari bagi menteri, sekali kena sound dgn pakar

Published

on

Pakar peny4kit berj4ngkit Dr Adeeba Kamarulzaman membantah cadangan Menteri Kesihatan, Dr Adham Baba agar tempoh kuarantin selama tiga hari bagi menteri mungkin diperluas kepada ahli perniagaan atau orang awam di masa hadapan.

“Saya sama sekali tidak menganggap ini idea yang baik. Lebih baik tak ada kuar4ntin langsung,” kata Adeeba, yang merupakan anggota pasukan petugas penceg4han C0vid-19 Selangor (STFC).

Adham berkata penetapan kuarantin selama tiga hari, yang ketika ini hanya dikuatkuasa di kalangan menteri, mungkin akan diperluas bagi membuka sektor ekonomi.

Adeeba bagaimanapun berkata orang ramai memahami keperluan untuk membuka semula ekonomi tetapi perkara itu hanya boleh dicapai dengan menangani wabak tersebut terlebih dahulu.

“Peraturan (kuarantin) 10 hari ada sebab. Ini berdasarkan pada apa yang kita ketahui sekarang tentang virus, tempoh risiko penularan, bagaimana penyakit ini muncul.

“Seterusnya, ada kebimbangan seluruh dunia mengenai pengembangan varian dan apa kesannya terhadap vaksin semasa.

“Oleh itu, pembukaan sempadan secara sembarangan juga bukanlah idea yang baik. Memilih ekonomi berbanding kesihatan atau sebaliknya adalah dikotomi pal. su,” katanya di Twitter.

Dia juga meminta agar kerajaan membuat keputusan berdasarkan penemuan Sains.

Beberapa ahli parlimen semalam menuntut agar kerajaan menjelaskan keputusan untuk membenarkan menteri dikuar4ntin hanya selama tiga hari.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menjelaskan tempoh inkubasi C0vid-19 adalah antara dua hingga 10 hari.

Malaysia akan menerima bekalan v4ksin C0vid-19 pertama pada akhir bulan ini dan proses v4ksinasi akan bermula pada bulan Mac.

Terdapat kebimbangan bahawa beberapa v4ksin mungkin tidak berkesan terhadap varian baru C0vid-19 yang sudah bermut4si.

Afrika Selatan minggu ini menghentikan program vaksinasi AstraZeneca setelah data menunjukkan ia memberikan perlindungan minimum terhadap varian baru vir. us berkenaan.

Pihak berkuasa Afrika Selatan kemudian berkata mereka akan memulakan proses v4ksinasi secara bertahap untuk memerhatikan keputusan awal

Kementerian Kesihatan cadang teruskan sekatan rentas negeri, daerah

Kementerian Kesihatan mencadangkan larangan rentas negeri dan daerah dikekalkan susulan kejayaannya menurunkan jumlah kes dan kadar kebolehj4ngkitan C0vid-19.

“Hari ini cuma 10 hari bulan, (perintah kawalan pergerakan) masih berbaki 18 hari.

“Kita mohon rentas negeri dan daerah dikekalkan macam sekarang.

“Keupayaan untuk kita landaikan keluk Covid-19 ini penting diteruskan,” katan Menteri Kesihatan Adham Baba dalam sidang media hari ini.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading

Uncategorized

Selepas CEO KWSP Bertukar, Hari Ini Keluar Satu Berita Gembira Untuk i-Sinar Kategori 2

Published

on

Kuala Lumpur: Kementerian Kewangan dijangka mengumumkan pengeluaran i-Sinar tanpa syarat Isnin depan, menurut sumber yang rapat dengan perb.incangan tersebut.

Tambah sumber Astro AWANI itu, perbincangan masih dijalankan bagi mencari jalan untuk Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menyediakan peruntukan bagi pengeluaran tanpa syarat.

“MoF (Kementerian Kewangan) nyatakan vet0 untuk menyokong pelaksanaan pengeluaran i-Sinar tanpa syarat. KWSP sedang berb.incang tentang jumlah sebenar pengeluaran i-Sinar tanpa syarat.

“Perkiraan awal mendapati, KWSP jangkakan memerlukan RM 108 bili0n berbanding RM 55 bili0n jika i-Sinar bersyarat,” kata sumber itu lagi.

Sumber berkenaan turut memaklumkan, mesyuarat KWSP kini tertumpu kepada st.ruktur pembayaran termasuk sekiranya ia dibayar secara bersekali.

“Jika dibuat bayaran sekali, KWSP perlu menarik beberapa pelaburan di luar negara untuk meny0kong pr0ses pembayaran itu,” kata sumber tersebut.

Astro AWANI dimaklumkan, KWSP juga sedang meneliti pelaburan yang boleh dit.arik kembali bagi menjayakan i-Sinar.

Sementara itu, sumber yang sama mena.fikan dak.waan kononnya pertukaran Ketua Pegawai Eksekutif KWSP adalah disebabkan tidak selari dengan hasrat MoF.

Astro AWANI sedang menghubungi Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz untuk mendapatkan pengesahan.

Sumber : AstroAwani

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading

Uncategorized

Ini Amar4n Kepada Netizen Sekiranya Ini Makan Di Kedai. Premis Juga Akan Dikenakan Tind4kan Juga

Published

on

KUANTAN: Polis memberi amar4n kepada pelanggan di restoran, kedai makan dan gerai supaya tidak bertindak mencantumkan meja ketika berada di premis berkenaan.

Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Mohamad Noor Yusof Ali, berkata, tindakan mencantumkan meja melebihi dua orang seperti yang ditetapkan boleh dikompaun kerana melangg4r Prosedur Operasi Standard (SOP) ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Sehubungan itu, katanya, pelanggan yang berada di premis makanan diminta mematuhi SOP yang dikeluarkan Majlis Keselamatan Negara (MKN) iaitu dua pelanggan setiap satu meja.

“Saya beri amar4n bahawa polis akan bertindak tegas dengan mengeluarkan kompaun sekiranya didapati ada pelanggan yang mencantumkan meja. Patuhi SOP termasuk mengisi maklumat dan melakukan pemeriksaan suhu badan sebaik memasuki premis,” katanya hari ini selepas mengadakan Operasi Bersepadu Perdana yang memberi tumpuan pencegahan jenayah dan pematuhan SOP di sekitar bandar ini.

Mengulas operasi berkenaan, beliau berkata, pihaknya mempertingkatkan pemantauan sempena sambutan Tahun Baharu Cina yang memberi tumpuan kepada membanteras jenay4h di bank dan kedai emas.

“Ini kerana dua premis berkenaan menjadi sasaran penjenayah. Sebanyak 15 pasukan unit kereta peronda (MPV) ditugaskan melakukan pemantauan SOP di daerah ini secara berkala,” katanya.

sumber berita harian

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Continue Reading

Trending